Okul öncesi eğitim kurumuna gitmiş ve gitmemiş 78 ve 68 aylık çocukların okula hazır bulunuşluklarının karşılaştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2006

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MELAHAT ESASPEHLİVAN

Danışman: Müslimat Oya Ramazan

Özet:

Araştırmada, 78 aylık ve 68 aylık ilköğretim birinci sınıf çocuklarının okula gidebilmek için yeterli hazırlıklarının bulunup bulunmadığı incelenmiş ve okula hazır oluş düzeyleri değerlendirilmiştir. Genel Tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilen araştırmanın örneklemini, İstanbul ilinin 6 ilçesinde bulunan 17 özel ve resmi ilköğretim okulunun birinci sınıfına devam eden 78 ve 68 aylık, okul öncesi eğitim kurumuna gitmiş ve gitmemiş 300 çocuk oluşturmuştur. Araştırmada Marmara İlköğretime Hazır Oluş Ölçeğinin Gelişim Formu örneklemin her bir gelişim alanı ile ilgili veri elde etmek üzere öğretmenleri tarafından doldurulmuş; Uygulama Formu ise temel akademik beceriler açısından veri elde etmek üzere araştırmacı tarafından çocuklara bireysel olarak uygulanmıştır. Verilerin analizinde İlişkisiz Grup t Testi ve İki Faktörlü Anova kullanılmıştır. Sonuçlar SPSS Sosyal Bilimler İstatistik programı ile değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, 78 aylık çocukların okula hazır bulunuşlukları 68 aylık çocukların okula hazır bulunuşluklarından .01 düzeyinde anlamlı fark göstermiştir. Ayrıca okul öncesi eğitim kurumuna gitmiş çocukların gitmemiş olanlara göre okula hazır oluş düzeyleri anlamlı derecede yüksek bulunmuştur. ABSTRACT This research studies the school readiness of 78 month-old and 68 month-old children attending 1.st grade, and their school readiness levels are concurrently evaluated. The universe of the study , determined by using the "General Screening Model", was of 300, 78 and 68 month old children, regardless of prior preschool attendance, attending 1.st grade in 17 private and public schools, in six districts of the İstanbul province. İn this research, "The Marmara Elementary School Readiness Scale" was administered to the corresponding 1.st grade teachers in order to collect data through teacher observations on the childrens' developmental areas and stages; the implementation Form was administered,one -on-one, to the 300 children, to establish their basic academic skills. İn analysis of the data, The Independent Samples Group t test,and the 2 Factor Anova test was used. The results were evaluated by the Social Sciences Statistical program(SPSS). According to the research results, the school readiness of 78 month old children, in comparison to 68 month old children was significant at the level of .01 at large. And the school readiness of children who attended preschool prior to formal education in comparison to non-attenders, was found to be significant.