28 Şubat postmodern darbe sürecinde medyada algı yönetimi : imam hatip okulları öznelinde eleştirel gazete haber çözümlemeleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Tuba Sel

Danışman: YUSUF DEVRAN

Özet:

“Haber”, günümüzdeki anlamında kullanılmaya başlamadan çok önce de gerek onu üretenler, gerek dağıtanlar tarafından bir manipülasyon aracı olarak sıklıkla kullanılmıştır. Bu tez çalışmasında, Türkiye demokrasi tarihinin hassas süreçlerinden biri olan, özellikle medyanın aktif olarak rol aldığı ve “haber” aracılığıyla kamuoyunu manipüle ettiği düşünülen 28 Şubat süreci incelenmiştir. Tez çalışması hazırlanırken incelenen kitap, makale, rapor ve mahkeme kararları, başvurulan kişisel tanıklıklar 28 Şubat kararlarının alt yapısının çok daha önceden atıldığını ve medyanın sürece etkin olarak katıldığını göstermektedir. Bu süreçte toplumu yönlendirmeye çalışan medya kurumlarının, iktidarı yıpratma çabası siyasal iktidarla özdeşleştirilmeye çalışılan İmam Hatip Okulları öznelinde incelenmiş, ana akım medyayı temsil eden Hürriyet ve Sabah gazetelerinin “medya-iktidar-ideoloji” bağlamında gerçekleştirdikleri algı yönetimi tespit edilmeye çalışılmıştır. Çalışmada, örneklem olarak seçilen gazetelerin İmam Hatipler ile doğrudan ilgili haberleri Teun A. van Dijk’in ‘Eleştirel Söylem Analizi’ yöntemi ile analiz edilmiş, bu haberler bahsi geçen gazetelerde çıkan köşe yazıları ve farklı ideolojik çizgideki gazetelerin benzer haberleri ile kıyaslanarak gazetelerin geliştirdikleri ideolojik söylem ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. -------------------- ‘News’ was often used as a tool of manipulation by both producers and distributors long before it began to be used in the sense of today. In this thesis, the 28 February process, which is one of the delicate processes in the history of democracy of Turkey, was examined, especially in which the media actively participates and is thought to be manipulating the public through the news. The books, articles, reports, and court decisions examined during the preparation of the thesis work, the personal testimonies applied, show that the infrastructure of the February 28 decisions was already laid down and the media actively participates in the anti-democratic process. In this process, the efforts of the media institutions who were robbed of political engineering were examined in the subject of Imam Hatip schools and the perception management realized by Hürriyet and Sabah newspapers in the context of “media-power-ideology” was tried to be identified. In the study, the newspapers selected as samples, news about Imam Hatip, Teun A. van Dijk's "critical discourse analysis" method was analysed, and these news were compared with the columnist articles published in the mentioned newspapers and similar news in different ideological lines and tried to reveal the ideological discourse developed by the newspapers.