Uluslararası ticarette kültürel farklılıklar ve etkileri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2006

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Kübra Hüseyinova

Danışman: MEHMET MELEMEN

Özet:

Son yıllarda küreselleşen ve uluslararası düzeyde faaliyet gösteren işletmelerin sayısında görülen büyük artış, yöneticiler üzerinde diğer kültürleri öğrenme ve daha dikkatli davranma yönünde baskıları da beraberinde getirmiştir. Kültür kelimesinin, bakmak veya yetiştirmek manasına gelen klasik Latin fiillerinden olan "colere" veya "cultura" den geldiği kabul edilir. Fransızca'da da kullanılan bu sözcük, ilk kez Voltaire tarafından insan zekâsının oluşumu, gelişimi ve geliştirilmesi anlamında kullanılmıştır. Günümüzde kültürü yorumlayan pek çok tanımla karşılaşıyoruz. Kültürün tanımını yapanların temelde konularının farklı olması, kendi bilimsel sahalarıyla ilgili farklı tanımlar yapmalarına yol açmaktadır. Kültür, bir toplumun davranışlarını şekillerinden, her topluma ayrı bir çevre olma özelliğini kazandıran, her topluma kendi şeklini veren kural ve sorumlulukların meydana getirdiği bir bütündür. Kültür toplumun belli özelliklerini taşıyan farklı katmanlardan, öğelerden ve unsurlardan oluşmaktadır. Bazı araştırmacılar kültür kavramını daha iyi anlayabilmek için, kültürü alt parçalara bölmeyi veya farklı boyutlarda incelemeye çalışmışlardır. Hollandalı araştırmacı Geert Hofstede farklı kültürlerdeki insanların davranışlarında farklılıkları daha iyi anlayabilmek için, kültürün dört farklı boyutunu bulmuştur. Bunlar; güç mesafesi, belirsizlikten kaçınma, bireysellik ve erilliktir. Öncelikle, kültürel çevrenin, pazarları oluşturan müşterinin, uluslararası ve ihracat programları planlayan ve yürüten yöneticilerin ve uluslararası pazarlama sürecinde yer alan reklâm ajansları, medya araçlar, pazarlama araştırması firmaları gibi davranışları üzerinde önemli etkilerin bulunmaktadır. Kültür farklılıkları azaltmak ve yönetmek konularındaki bütün yük yöneticilerin omuzlarındadır. Bundan dolayı yöneticilerin bu konuda iyi eğitim almış, farklı kültürleri objektif olarak değerlendirebilecek üstün vasıflı kişiler olması şirketlerin verimliliği açısından hayati bir önem taşımaktadır. Bununla beraber, yöneticilerin yurtdışındaki şirket politikasında daha esnek olması, diğer kültürlere saygı ve hoşgörü beslemesi başarılı yönetimin gerçekleşmesinde temel bir şarttır. ABSTRACT Recent globalization and increase in the number of international companies forced the managers to act more carefully as well as to learn the other cultures. The word "culture" derives from Latin verbs "colera" or "cultura" which stands for the words "to grow" or "brought up". Having a usage in French this word, for the first time has been used in the meaning of formation, maturity and development of the man's mind by Voltaire. At present there are quite a lot of definitions of what culture is. Having different fields of studies, the researchers have made different definitions concerning there scientific spheres. Culture is the summary of rules and responsibilities which form the society behavior, help each society to obtain the specification of being an independent community and give each society its own shape. Culture has definite specifications and can be divided into different layers, elements and components. In order to comprehend culture better, some researchers tried to divide culture into subdivisions and study them in different dimensions. In order to understand behavior of the people from different countries better, the Dutch researcher Geert Hofstede, defined 4 cultural dimensions. From the initial results, and later additions, Dr. Hofstede developed a model that identified four primary Dimensions to assist in differentiating cultures: Power Distance, Individualism, Masculinity, and Uncertainty Avoidance. Cultural surrounding has an important effect on the behaviors of clients the ones who form the market, the managers who plan and execute the international and export programs, the advertisement agencies, mass media, marketing research companies which participate in international marketing. The main responsibility to decrease and manage the cultural differences belongs to managers. That's why to keep on the high performance of the company, it's important to have culturally well-educated and suitable for objective evaluation of cultural differences managers. Furthermore, the first condition of the company's success is the attitude of managers, the flexibility in international strategies and respect and indulgence in dealing with other countries.