İlköğretim matematik öğretmenlerinin farklı hizmet sürelerine sahip olma durumlarına göre pedagojik alan bilgilerinin incelenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEÇİL TÜKENMEZ

Danışman: Sare Şengül

Özet:

Bu çalışmanın amacı farklı hizmet sürelerine sahip ilköğretim matematik öğretmenlerinin pedagojik alan bilgisi durumlarını tespit etmektir. Durum çalışmasına uygun olarak düzenlenen araştırmada aşağıdaki sorulara cevap aranmıştır: 1. Matematik dersiyle ilgili genel görüşleri nelerdir? 2. Genel Pedagoji bilgi durumları nedir? 3. Pedagojik alan bilgi durumları nedir? Araştırmanın çalışma grubunu farklı hizmet sürelerine sahip olan gönüllü dört matematik öğretmeni oluşturmaktadır. Kıdem yılları, 0-5 yıl; 5-15 yıl; 15- 25 yıl; 25 yıl ve üstü yıllar, ölçütüne göre belirlenmiş ve 4yıl, 11 yıl, 20 yıl, 30 yıl kıdeme sahip olan bu öğretmenlerin pedagojik alan bilgilerinin ne düzeyde olduğunu ve öğretimi nasıl gerçekleştirdiklerini tespit etmek amacıyla gözlem, görüşme ve doküman analizi yapılmıştır. Çalışma süresince elde edilen veriler ışığında uzun süreli mesleki deneyime sahip olmanın yüksek performansta öğretimle sonuçlanacağı şekilde keskin bir yorum yapmanın doğru olmadığı ortaya çıkmaktadır. Pedagojik alan bilgisinin bileşenleri incelendiğinde kıdem yılı arttıkça öğretmenlerin hizmet öncesi edindikleri alan bilgisi ve pedagojisi bilgisini kullanmak yerine, öğrenme ortamlarında edindikleri bilgileri kullanma yönünde tavır sergiledikleri söylenebilir. Mesleğin ilk yıllarında matematiği kavramsal bağlamda öğretmeyi hedefleyen öğretmenler kıdem yılı artıp deneyim kazandıkça kavramsal öğretme boyutundan matematiği sevdirme boyutuna geçmektedirler. Anahtar kelimeler: matematik eğitimi, pedagojik alan bilgisi, matematik öğretmeni ABSTRACT In this study, the purpose was to determine pedagogical content knowledge states of mathematics teachers, varying of different teaching experiences from novice to experienced teachers. Case study was applied in order to answer the following questions: 1. What they think about teaching mathematics? 2. How is their performance of pedagogical knowledge? 3. How is their performance of pedagogical content knowledge? Four mathematics teachers were involved in this study. This teachers were chosen by the teaching experiences criteria which was identified by the researcher. The criteria was 0-5 years; 5-15 years; 15- 25 years; 25 years and more. The participants were volunteer to participate this study and had, 4, 11, 20 and 30 years of experience. To determine the performance of pedagogical content knowledge; observations,interviews and document analysis were done. According to the results, teaching experience from novice to experienced teachers doesn’t differ much on behalf of the performance of pedagogical content knowledge. The data obtained from triangulation shows that in terms of compenents of pedagogical content knowledge, teaching experience has effects on the purpose of teaching mathematics. Teachers who has experience more than 10 years, doesn’t use the knowledge of content and pedagogy learned through preservice period in their classrooms. They tend to use the knowledge gained from learners during their teaching practices. Novice teachers tend to teach mathematics by means of conceptual knowledge. As years pass, teachers who have experience more than 10 years become teachers who make learners like mathematics.