Motivations of mobile check-in application users: A consumer behaviour approach


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İşletme Fakültesi, İngilizce İşletme Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ŞAHİKA BURÇİN TULUKÇU

Danışman: ZEYNEP İREM ERDOĞMUŞ

Özet:

HEDONİK DEĞERLER, FAYDACILIK, DİKKAT ÇEKME EĞİLİMİ, AŞİNALIK, SOSYALLİK VE KULLANILAN CEP TELEFONU UYGUNLUĞUNUN YER BİLDİRİMİ YAPMA SIKLIĞI VE KULLANILAN YER BİLDİRİMİ UYGULAMASINA OLAN SADAKAT İLE İLİŞKİSİ Mobil pazarlama, günümüz pazarlama dünyasının teknoloji ile birlikte sürekli gelişmekte olan popüler bir aracı olmakla beraber Türkiye’de cep telefonu kullanım oranının yüksek olması ve cepten internet kullanımının her geçen gün artması, mobil pazarlamaya ivme kazandıran önemli etkenlerdir. Türkiye yaklaşık 67 milyon cep telefonu abonesi ile mobil pazarlamacıların önemli bir hedef pazarı haline gelmiştir. Mobil pazarlama birçok alanda olduğu gibi lokasyon bazlı servis ve uygulamalar ile de hayatımızda yer edinmektedir. Lokasyon bazlı uygulamaların önemli bir kolu olan ‘yer bildirimi’ uygulamaları bu çalışmanın temel konusu olup, insanları yer bildirimi yapmaya iten nedenler bu çalışma kapsamında incelenmiştir. Çalışmada, insanların yer bildirimi yapma motivasyonları; hedonik değerler, faydacılık, dikkat çekme eğilimi, aşinalık, sosyallik ve kullanılan cep telefonunun uygunluğu şeklinde sıralanmaktadır. Bu motivasyonların yer bildirimi yapma sıklığını ve kullanılan yer bildirimi uygulamasına olan sadakati arttıracağı üzerine kurulan ilişkiler, Amos 21 programı ile yapısal eşitlik modeli kullanılarak çözümlenmiş ve bulgular, aşinalık ve uygun cep telefonu kullanımının yer bildirimi sıklığı üzerinde; hedonik değerler, faydacılık, dikkat çekme eğilimi, aşinalık, sosyallik ve kullanılan cep telefonunun uygunluğunun ise kullanılan bildirimi uygulamasına olan sadakat üzerinde pozitif etkileri olduğu yönündedir. Anahtar Kelimeler: Mobil pazarlama, tüketici davranışı, lokasyon bazlı uygulamalar, yer bildirimi uygulamaları, yapısal eşitlik modeli ABSTRACT THE EFFECTS OF HEDONIC – UTILITARIAN- CONSPICIOUS BENEFITS, FAMILIARITY, SOCIABILITY AND MOBILE DEVICE APPROPRIATENESS ON FREQUENCY OF CHECK-INS AND LOYALTY TO A SPECIFIC CHECK-IN APPLICATION Since mobile marketing is a popular tool developing with technology, increasing rate of mobile phone and mobile Internet usage in Turkey and in the world are the important influencers of mobile environment. Turkey with 67 million mobile subscribers is an important target market for mobile marketers. Mobile marketing and its services are taking bigger place in our lives each day. Location based services which is one of the developing area in mobile and its applications are getting popular. Check-in applications which is an important leg of location based services are the main subject of this study and in this context motivations behing check-in application usage are examined. The motivations are predicted as follows; hedonic-utilitarian-conspicious benefits, familiarity with the application, sociability and mobile device appropriateness. The relationships which are established on the expectation that predicted motivations will effect the frequency of check-ins and loyalty to a specific application are tested with structural equation modeling by using Amos 21 software program. The outcomes show positive effects of familiarity and mobile appropriateness on check-in frequency; hedonic – utilitarian - conspicious benefits, sociability and appropriate mobile device on loyalty to a specific check-in application. Key words : Mobile marketing, consumer behaviour, location based applications, check-in applications, structural equation modeling