Siyaset-eğlence ilişkisi: 2010-2012 döneminde Türkiye'deki popüler dizilerde muhafazakâr ideolojinin yeniden üretimi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Radyo, Televizyon ve Sinema Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYTEN ÖVÜR

Danışman: Rabia Vildan Eyigüngör

Özet:

SİYASET-EĞLENCE İLİŞKİSİ: 2010-2012 DÖNEMİNDE TÜRKİYE’DEKİ POPÜLER DİZİLERDE MUHAFAZAKÂR İDEOLOJİNİN YENİDEN ÜRETİMİ Televizyonlarda seyrettiğimiz dizilerin içerikleri, değişen iktidarlarla birlikte değişiklikler göstermektedir. Her dönem kendi söylemini ve dilini oluşturmuştur. Senaryo yazarları da hikâyelerini oluştururken ve dili kurarken iktidar güçlerinden ve baskın kültürden etkilenmiştir. İktidarlar da dizilerin gücünü kullanarak halka kendi fikirlerini ve ideolojilerini yansıtma şansını yakalamışlardır. Türkiye’de de son 10 yıla damgasını vuran Muhafazakâr demokrat iktidarla birlikte dizilerde muhafazakâr söylemler yer bulmaya başlamış, konularda iktidar programıyla uyumlu hale gelmiştir Önceleri birkaç sahnede arka fonda 5-10 saniye gördüğümüz türbanlı karakterler baş karakter olmaya, arka fonda tesadüfen kadraja giren cami ve ezan sesi bilhassa koyulmaya başlanmıştır. Popüler kanallarda yayınlanan ilk dini dizi olma özelliğini taşıyan “Huzur Sokağı” da atv ekranlarında yerini almıştır. Popüler dizilerde dua eden, namaz kılan, camiden çıkan insan sahneleri çoğalmıştır. Her diziye muhafazakâr söylemleri ağır basan bir karakter eklenmiş, aykırı karakterler elenmiş böylece hükümet kanadından tepki almamaya çalışılmıştır. Çünkü iktidarın, elinde bulunan RTÜK aracılığıyla, dizilere uyarı cezası, para cezası, yayın saatini geç saatlere çekme cezası, hatta yayından kaldırma cezası gibi ağır cezalar verilebilmesi mümkündür. ABSTRACT POLITICS-ENTERTAINMENT RELATIONSHIP: REPRODUCTION OF CONSERVATIVE IDEOLOGY IN POPULER TV SERIES IN TURKEY IN THE PERIOD OF 2010-2012 The contents of TV series that we watch on television, varies with varying governments. Every era has created its own discourse and language. Script writers when creating the stories and setting language has been influenced by governments and the dominant culture. And the governments have had a chance to reflect on their own ideas and ideologies to public by using the power of TV series. With the conservative democrat government that left it’s mark in the last ten years, conservative discourse has began to take place in TV series, and themes have harmonised with the government programme. Previously headscarfed characters whom we viewed for only 5-10 seconds in the background in some scenes became to be the main characters, and sounds of prayer calls the main background voices. “Huzur Sokağı” (Street of Peace), which is the first religious TV series aired on the popular channels, has taken place in the atv screen. The scenes of characters praying, performing ritual prayers and coming out of mosques have increased. A character who uses conservative discourse is being attached to each series, heterodox characters eliminated not to cause the eyebrowes of the government to raise. Because government has the power to punish the channels heavily with warnings, pecuniary punishments, delaying the broadcasting hours, and even banning the broadcasting, through RTÜK that is under the government control.