Ortaöğretim coğrafya eğitimi ve öğretiminde gezi-gözlem metodunun öğrenci başarısı üzerine etkisi ve diğer öğretim metodlarıyla karşılaştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2002

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Erdal Özay

Danışman: NURİYE GARİPAĞAOĞLU

Özet:

Bu araştırmada, ortaöğretim coğrafya eğitimi ve öğretiminde gezi-gözlem metodunun kullanımı, bu metodun öğrenci başarısı üzerine etkisi ve diğer öğretim metodlarıyla karşı- laştırılması ortaya konmaya çalışılmıştır. Eğitimde hedeflenen amaçlara ulaşmak ve öğrenmenin gerçekleşmesini sağlamak için öğretim metodları kullanılmaktadır. Her dersin öğretilmesinde ve öğrenilmesinde farklı uygulama alanı olan bu öğretim metodları çok çeşitlidir. Kullanılan başlıca öğretim metodlarından biri de gezi-gözlemdir. Coğrafya eğitiminde çok önemli bir yeri olan gezi-gözlem metodunun kullanılması, bu dersin konularının öğrenciler tarafından rahatlıkla kavranmasını sağlamaktadır. Öğrenciler olay ve nesneleri yerinde inceleme ve araştırma fırsatı yakalayarak, daha kolay algılamaktadır. Bu araştırmada ortaöğretim coğrafya eğitiminde gezi-gözlem metodunun öğrenci başarısı üzerindeki etkisini ortaya koymak ve diğer öğretim metodlarıyla karşılaştırmasını yapmak için anket uygulamasına başvurulmuştur. Anket verileri değerlendirilerek bazı sonuçlara ulaşıl-mıştır.Buna göre; Ortaöğretimde gezi-gözlem metodu yeterince kullanılmamaktadır.Okullarda ancak %27 ora-nında gezi-gözlem metoduna başvurulmuştur. Gezi-gözlem metoduna başvurmamanın en önemli nedenleri arasında ekonomik etkenler bulunmaktadır. (%64) Gezi-gözlem sırasında öğrenciler birden çok etkinlik içine girerler. Olay ve nesneleri gören, inceleyen, araştıran, gözlemleyen öğrenciler daha kolay öğrenmektedir. Yine öğrenciler beş duyu organını da aynı anda kullandığından olay ve nesneleri rahatlıkla algılamaktadır. Bu açıdan gezi-gözlem metodu öğrenci başarısı üzerinde önemle etkilidir.Gezi-gözlem uygulamasını yapan coğrafya öğretmenleri, uygulama sonrası öğrencilere yaptıkları değerlendirme ve sınavlarda %92 oranında başarı yakalamıştır.Gezi-gözlem uygulaması sırasında aktif konumda olan öğrencilerin konuları daha iyi anladığı ve öğrendiği görülmüştür. (%87) Coğrafya'da kullanılan metodlar arasında öğrenci başarısında en fazla etkili olan metodun gezi-gözlem olduğu tespit edilmiştir.(%72) Bu açıdan gezi-gözlem metodu son derece yararlıdır ve öğrenci başarısı üzerinde etkili olmaktadır. SUMMARY In this research, it's been aimed to put forward the use of the 'Excursion - Observation Method' in geography teaching in the Secondary Education; the influence of this method on the Students' Success and a comparison of this method with the other educational methods. Teaching / Educational Methods are used in order to achieve the objected aims and to provide the execution of learning. The educational methods, which have different application fields in teaching and learning each subject, are various. One of the mainly used educational methods is the 'Excursion Observation'. The use of the 'Excursion - Observation Method' in Geography teaching helps the students to comprehend the topics of this subject easily. The students have the opportunity to examine and to research the events and the objects in their own scene, so they perceive them much better. In this research, in order to put forward the influence of the 'Excursion-Observation Method' on the Students' Success in Geography teaching in the Secondary Education and to make a comparison of this method and the others, a series of questionnaires have been applied. By he evaluation of these questionnaires' data, some particular results have been obtained. According to this data;In the Secondary Education, the 'Excursion-Observation Method' isn't used sufficiently. The usage rate of this method in schools is only 27%. Among the most important reasons for not applying the 'Excursion-Observation Method' are the economical factors (64%). During an application process of the 'Excursion-Observation Method', the students participate in more than one activity. The students who see, investigate, research and observe the objects and events learn in a much better and easier way. Moreover, the students, just because of using their five senses at the same time, perceive the objects and events easily. From this point of view, the 'Excursion-Observation Method' has an important effect on the Students' Success. The Geography teachers, who had applied the 'Excursion-Observation Method', have caught a rate of 92% success in their evaluations and examinations. It has been observed that the students who are active during the 'excursion-observation application comprehend and learn their subjects much better (87%). Among all the methods used for Geography teaching, it's been determined that the most effective one on the Students' Success is the 'Excursion-Observation Method' (72%) In this respect, the 'Excursion-Observation Method' is very useful, indeed, and it's really effective on the Students' Success.