Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Kamal Abdullayev
Danışman: MAKBULE KALI SOYER
Özet:Bu araştırmada, bağlanma stilleri ile depresyon düzeyleri ve stresle başa çıkma biçimleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu doğrultuda, Marmara Üniversitesi’nin Eğitim ve Fen Edebiyat Fakültesinde öğrenim gören 352 öğrenci araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Bu örnekleme, geçerlik ve güvenirlik çalışması Sümer ve Güngör (1999), tarafından yapılmış olan İlişki Ölçekleri Anketi, geçerlik ve güvenirlik çalışması Hisli (1989) tarafından yapılmış olan Beck Depresyon Envanteri, Türküm (2002) tarafından geliştirilen Stresle Başa Çıkma Ölçeği ve araştırmacı tarafından geliştirilmiş olan Kişisel Bilgi Formu uygulanmıştır. Evreni temsil ettiğini düşündüğümüz 352 öğrenci örneklemi oluşturmaktadır. Tüm istatistiksel analizler SPSS 21 programı ile yapılmıştır. Veri analizinde t Testi ve Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon teknikleri, Regresyon Analizi - Anova varyans analizi, korelasyon hesaplamaları ve bazı betimsel istatistikler kullanılarak analiz edilmiştir. Bulguların değerlendirilmesinde anlamlılık düzeyi .05 olarak alınmıştır. Araştırmada elde edilen önemli bulgular, problem odaklı başa çıkma biçimleri ile cinsiyet ve kardeş sayısı değişkenleri arasında anlamlı ilişkinin olduğunu saptamıştır. Stresle başa çıkma biçimlerinden sosyal destek arama puanları, bağlanma stillerinden güvenli ve saplantılı bağlanma stilleri puanları ile pozitif; korkulu ve kayıtsız bağlanma stilleri puanları ile negatif yönde istatistiksel açıdan anlamlı bir ilişki olduğunu saptamıştır. Stresle başa çıkma biçimlerinden kaçınmacı yaklaşım sadece korkulu bağlanma biçimleri puanları; problem odaklı başa çıkma yaklaşımı ise sadece kayıtsız bağlanma stilleri puanları ile pozitif yönde istatistiksel açıdan anlamlı bir ilişki olduğunu saptamıştır. Depresyon puanları stresle başa çıkma biçimlerinden problem odaklı başa çıkma ve sosyal destek arama biçimleri puanları ile negatif yönde istatistiksel açıdan anlamlı bir ilişki olduğunu saptamıştır. Depresyon puanları güvenli bağlanma stilleri puanları ile negatif yönde korkulu, saplantılı ve kayıtsız bağlanma stilleri puanları ile düşük düzeyde ve pozitif yönde istatistiksel açıdan anlamlı bir ilişki içerisinde olduğu saptanmıştır. Stresle başa çıkma biçimleri (problem odaklı yaklaşım ve sosyal destek arama) ve İlişki Ölçekleri Anketi alt boyutlarının (güvenli, saplantılı ve kayıtsız) depresyon puanları ile orta düzeyde ve anlamlı bir ilişkide olduğu ve Beck Depresyon ölçeği puanlarının toplam varyansın %21’ini açıkladığı saptanmıştır. -------------------- The aim of this study was to investigate the relationship between university students' depression levels and attachment styles and stress coping styles and to see whether they differed significantly from demographic characteristics. The sample of the study consists of students who are studying at various faculties of Marmara University in the academic year of 2018-2019. Four different data collection tools were used in the scope of the research. This sampling was applied; validity and reliability study of The Relationships Scales Questionnaire has made by Sumer and Gungor (1999), validity and reliability study of the Beck Depression Inventory has made by Hisli (1989), the Coping With Stress Scale developed by Turkum (2002), and developed the Personal Information Form by the researcher. In this direction, at the Education and Science - Literature faculty of the Marmara University's educated 352 students who we think represent the sample of the research. All statistical analyzes were performed with SPSS program. In data analysis, t-test, Pearson Product-Moment Correlation Coefficient techniques, Regression analysis, variance analysis of ANOVA, correlation calculations and some descriptive statistics were utilized. p value .05 was chosen as the significant level. Important findings in the study found that there was a significant relationship between problem-oriented coping styles and gender and sibling number variables. There was a statistically significant correlation between social support seeking scores from stress coping styles safe and obsessive attachment scores from attachment styles are in the positive direction; fearful and indifferent attachment scores are in the negative direction. There was identified as styles of avoidant attachment coping with stress, only with fearful attachment style scores; if the problem-oriented approach the coping style was identified that only with indifferent Attachment Style Scores were identified as a statistically significant relationship in a positive direction. Depression scores were identified as a statistically significant negative correlation between stress coping and problem-Oriented coping and social support seeking scores. Depression scores were identified as in a negative direction with secure attachment style scores. Depression scores were found a statistically significant relationship safe, fearful, obsessive and indifferent attachment styles scores and a low level and positive direction. Stress coping styles (problem-oriented approach and social support search) and lower dimensions of the Relationship Scales Survey (safe, obsessive and indifferent) found medium-level and in a significant relationship with depression. Beck Depression Scale scores were determined as 21% of the total variance.