Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi, Felsefe ve Din Bilimleri Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2016
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SADIK ACAR
Danışman: ALİ COŞKUN
Özet:İBN ARABÎ’DE MİRAÇ FENOMENİ Bu çalışma, öncelikli olarak Muhyiddin İbn Arabî’nin miraç deneyimi ve onun miraç düşünesini fenomenolojik bir çerçevede ele almaktadır. Bununla birlikte araştırmanın sağlam bir temelle dayanabilmesi için ilk olarak miraç olgusunun kavramsal çerçevesi verilmiş; farklı inanışlarda yükseliş motifinin nasıl ele alındığıyla ilgili genel bir değerlendirmede bulunulmuştur. Daha sonra İslam’da Miraç düşüncesi hakkında genel bir bilgi verilerek İbn Arabî’nin miraç düşüncesine geçilmiştir. İbn Arabî, peygamberlerin miraç deneyimi ile velilerin miraç deneyimi arasında temel bir ayrım gmektedir. Ona göre peygamberler ruh ve bedenleriyle miraç ederken, velilerin miraç yolculuğu yalnızca ruhsal bir deneyimden ibarettir. İbn Arabî düşüncesinde yolculuk esnasında görülen semalar ve bu semaların hakikatleri Hakk’ın isimlerinin hükmü altındadır. Dolayısıyla kişi manevi yolculuğunda Hakk’ın isimlerinin hakikatine şahid olur. İbn Arabî’ye göre insan Allah’a doğru bir yükselişte bulunurken Allah ise insana doğru bir iniş gerçekleştirir. Onun düşüncesinde bu durum iki kavs’in buluşması olarak izah edilir. Anahtar Kelimeler : Miraç, İsra, Burak, Cebrail, Sema, Sidret’ül Münteha, Kab-ı Kavsyn ABSTRACT IBN ARABI in MIRAJ PHENOMENON In this study, Muhyiddin Ibn 'Arabi's miraj and his opinion about his miraj experience is handled as a priority in a phenomenological framework. On the other hand, the conceptual framework of the miraj case was introduced and a general assessment was given about how it has been made and what they discussed in different beliefs about the rise motifs firstly in order to support the researh with a steady foundation. Then after givig a general information about miraj in Islam, Ibn Arabi's miraj has been discussed. A fundamental distinction between the prophet’s miraj experience and parents’ miraj experience can be observed on Ibn Arabi’s opinions. According to him, during miraj, while the prophets are moving with their bodies and souls, spiritual journey of the parents’ experience is merely with their souls. According to Ibn Arabi’s thoughts, the spiritual skies and the truth of these skies are dominated by the names of God. Thus, the person becomes a witness to the true names of God during the spiritual journey. According to Ibn Arabi, while the human is rising towards God, at the same time God performs a descent movement towards the human being. In his opinion, this situation is explained as the meeting of the two arch. Key words : Miraj, Isra, Burak, Gabriel, Schema, sira al Münteha, Kaaba-i Kavseyn