Saldırgan davranışı önleme programının ana sınıfı öğrencileri üzerine etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2012

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ARZU AKCAN

Danışman: Ayşe Ergün

Özet:

Bu çalışma "Saldırgan Davranışı Önleme Programı"nın ana sınıfı öğrencileri üzerine etkisini belirlemek amacıyla ön test - son test kontrol gruplu yarı deneysel bir çalışma olarak gerçekleştirilmiştir. Çalışma Ekim 2010-Haziran 2011 tarihleri arasında bir ilköğretim okulunun ana sınıflarına kayıtlı 90 çocuk (girişim grubu=45, kontrol grubu=45) ile gerçekleştirilmiştir. Çocuklara ve ailelerine 12 haftalık girişim programı uygulanmıştır. Veriler Kişisel Bilgi Formu, Dışsallaştırma Davranış Ölçeği Anne Formu Saldırgalık alt ölçeği, Okul Öncesi Sosyal Davranış Ölçeği Öğretmen Formu Fiziksel ve İlişkisel Saldırganlık alt ölçekleri ve Akranlarının Şiddetine Maruz Kalma Ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde tekrarlı ölçümlerde çok yönlü varyans analizi, tekrarlı ölçümlerde tek yönlü varyans analizi, Bonferroni düzeltmeli t testi ve bağımsız gruplarda iki ortalama arasındaki farkın önemlilik testi kullanılmıştır. Çalışmanın sonucunda girişim grubundaki çocukların Dışsallaştırma Davranış Ölçeği Saldırganlık sıklık ve problem alt boyutları, Okul Öncesi Sosyal Davranış Ölçeği Öğretmen Formu Saldırganlık (fiziksel+ilişkisel) ve fiziksel saldırganlık alt boyut puan ortalamaları kontrol grubundan düşük bulunmuştur. Ülkemizde hemşire tarafından okul temelli uygulanan ilk çalışma olan bu araştırma okul hemşirelerine rehber olacak etkili bir program örneğidir. Bu sonuçlar doğrultusunda, “Saldırgan Davranışı Önleme Programı”na ana sınıfı öğrencilerinin müfredatında yer verilmesi, daha geniş gruplara ulaşması önerilmektedir. Anahtar Kelimeler: Saldırgan davranış, okul öncesi, çocuk SUMMARY Effects of an Aggressive Behavior Prevention Program on Kindergarten Students This study was carried out as a pre-test post-test control group quasi-experimental study in order to determine the effect of "Aggressive Behavior Prevention Program" on the kindergarten students. This study was conducted with 90 children have enrolled in kindergarten classes of a primary school (intervention group=45, control group=45) between October 2010-June 2011. It was applied to a 12-week intervention program for children and their parents. Data were collected with Personal Information Form, Eyberg Child Behavior Inventory (subscale of Agresiveness), Preschool Social Behavior Scale-Teacher Form (subscales of overt and relational agression) and Victimization Scale. In the evaluation of the data repeated manova, repeated anova, Bonferroni adjusted t test and student t test were used. As a result of the study, avarage scores children in the intervention group were lower than those in control group at sub-dimensions of problem and frequency of Eyberg Child Behavior Inventory, Preschool Social Behavior Scale-Teacher Form of subscale aggression (overt + relational) and overt aggression. The study performed by the school-based nurses initially in our country is an example of an effective program of research to guide school nurses. Based on these results, including "Aggressive Behavior Prevention Program" in the curriculum of kindergarten students to reach larger groups are recommended. Key words: Assaultive Behavior, preschool, child