ADÖLESANLARDA OYUN BAĞIMLILIĞI ve SAĞLIKLI YAŞAM BİÇİMİ DAVRANIŞLARI


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Fatma Buket Cabir

Danışman: Ayşe Ergün

Özet:

Adölesanlarda Oyun Bağımlılığı ve Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Öğrencinin Adı: Fatma Buket CABİR Danışmanı: Doç. Dr. Ayşe Ergün Anabilim Dalı: Halk Sağlığı Hemşireliği Anabilim Dalı 1- ÖZET Amaç: Bu çalışmanın amacı adölesanlarda dijital oyun bağımlılığının sağlıklı yaşam biçimi davranışları ile ilişkisini incelemektir. Gereç ve Yöntem: Araştırma İstanbul ilinin Esenler ilçesinde bulunan liselerden tabakalı küme örnekleme yöntemiyle seçilen okullarda öğrenim gören 558 öğrenci ile gerçekleştirildi. Araştırma verileri tanıtıcı bilgi formu, ‘Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği (DOBÖ) Kısa Formu’ ve ‘Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği (SYBDÖ)’ ile toplandı. Bulgular: Bu çalışmada; dijital oyun bağımlılığı yönünden riskli adölesanların oranı %22,6 bulundu. Dijital oyun bağımlılığı ile SYBDÖ puanları arasında anlamlı ilişki bulunmadı. Dijital oyun bağımlılığı yönünden riskli olan (ortanca=119,5) ve olmayan (ortanca=121,5) adölesanların SYBDÖ puanları arasında anlamlı fark saptanmadı (p>0,05). Günlük oyun süresine göre, 2 saatten fazla oyun oynayan öğrencilerin sağlık sorumluluğu alt boyut ortanca puanı (2,00), 2 saat ve /veya daha az oyun oynayanlardan anlamlı düşük (1,78) bulundu. Sonuçlar: Bu çalışmanın sonuçları beş adölesandan birinin dijital oyun bağımlılığı riski altında olduğunu gösterdi. Dijital oyun bağımlılığı ile sağlıklı yaşam biçimi davranışları arasında ilişki bulunmadı. İlerideki çalışmalarda dijital oyun bağımlılığının adölesanların sağlık durumuna etkisini inceleyen çalışmalar önerilir. -------------------- Game Addiction and Healthy Lifestyle Behaviours In Adolescents Student’s Name: Fatma Buket CABİR Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Ayşe Ergün Department: Department of Public Health Nursing 2- ABSTRACT Aim :The aim of this study is to examine the relationship of digital game addiction with the healthy lifestyle behaviours among adolescants. Material and Method: The research was done with 558 students who has education at schools chosen with the method of stratified cluster sampling among the high schools in Esenler district of İstanbul. The descriptive information form of the research data was collected with “digital game addiction scale short form”and “healthy life style behaviours scale”. Results: In this study, the rate of risky adolescants in aspect of digital game addiction was found as 22,6 %. No meaningful relationship was found between digital game addiction scale points and healty lifestyle behaviours scale points. No meaningful distinction was determined between the points of the risky adolescants in aspect of digital game addiction (median:119,5) and not the risky ones (median:121,5). It was found that according to daily gaming time,health responsibility lower dimension median point of the students who play games over two hours (2,00) is meaningfully lower than the point of the students who play games for two hours and/or above(1,78). Conclusion: :The results of this study showed that one in five adolescants is under the risk of digital game addiction. No relationship was found between digital game addiction and healty lifestyle behaviours.For next works, studies examining the effect of digital game addiction on the health conditions of adolescants are suggested.