İstanbul ilinde ISO 9001:2000 balgesi alan sağlık bakanlığı hastanelerindeki üst düzey yöneticilerin kalite anlayışı


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2006

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Öznur Koç

Özet:

İSTANBUL İLİNDE ISO 9001:2000 BELGESİ ALAN SAĞLIK BAKANLIĞI HASTANELERİNDEKİ ÜST DÜZEY YÖNETİCİLERİN KALİTE ANLAYIŞI Gönüllü olarak yürütülen kalite çalışmaları Sağlık Bakanlığı’ nın mevzuatı ile resmi bir boyut kazanmıştır. Üst yöneticiler kalite çalışmalarının yönetiminde önemlidir. Araştırma, İstanbul ilinde ISO 9001:2000 belgesi alan Sağlık Bakanlığı hastanelerindeki üst düzey yöneticilerin kalite algılarını değerlendirmek amacıyla, tanımlayıcı ve analitik olarak planlanmış; sekiz hastanede resmi izin aldıktan sonra mayıs-haziran 2006 tarihleri arasında gerçekleştirilmiştir. Veri toplamak amacıyla, anket soruları, algıları değerlendiren ölçeklendirilmiş anket formu ve kurum tanıtım formu kullanılmıştır. Veri analizinde parametrik ve non parametrik testler kullanılmıştır. Yöneticilerin; yaş ortalamasının 44,16 ± 8,50, yöneticilik deneyimi ortalamasının 8 ± 7,86, kurum deneyimi ortalamasının 13,10 ± 8,33, mesleki deneyim ortalamasının 20,91 ± 7,59 olduğu, ayrıca, %50’ sinin bayan, %44’ nün başhekimlikte çalıştığı, %50,8’ inin lisans üstü eğitime sahip olduğu, %11’ inin kalite yönetim temsilcisi, %42,4’ ünün kalite konseyi üyesi olduğu saptanmıştır. Yöneticilerin bu konuda eğitim alma, kalite uygulamalarının etkinlikle uygulandığını düşünme, bu programın sunulan hizmeti etkileme durumu, kurumun kalite yönetim felsefesi ile kişisel yönetim felsefesinin aynı doğrultuda olması ile kaliteyi algılama puan ortalamaları arasında istatiksel olarak anlamlı fark bulunurken; yaş, öğrenim durumu, cinsiyet, pozisyon, deneyim yılları ile anlamlı fark bulunmamıştır. IN ISTANBUL CITY, QUALITY UNDERSTANDING OF UPPER LEVEL MANAGERS AT HAD ISO 9001:2000 CERTIFICATE HOSPITALS OF MINISTRY OF HEALTH Quality workings, carrying out as a volunteer, have been a formal case with the laws of ministry of health. Upper level managers are important in management of quality workings. The investigation was planned at eight hospital with defining and analitic method to evaluate the quality understanding of upper level managers in Istanbul hospitals which have ISO 9001:2000 certificate between May-June 2006 after getting permission from ministry of health. For collecting data pool questions, scalled pool form which evaluate the perceptions, and institution introduce form are used. In data analysis, parametric and nonparametric tests are used. It was fixed that managers have 44,16 ± 8,50 average of age, 8 ± 7,86 average of management experiment, 13,10 ± 8,33 average of institution experiment, 20,91 ± 7,59 average of professional experiment, furthermore, % 50 of managers are women, % 44 of managers work at head doctor departman, % 50,8 of managers have postgraduate educate, %11 of managers are quality management representative, % 42,4 of managers are member of quality council. Although a meaningful difference can be found between with that taking education about this subject by managers, thinking that quality applications are being put into practise, effecting condition of being supplied service by this programme, being in same direction with quality management opinion of institution and personel management opinion and perceiving of the quality; a meaningful difference cannot be found among with age, level of education, sexuality, pozition, years of experiment.