Sosyal sorumluluk ve pazarlama ahlakı açısından tüketicinin korunması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2001

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: RAMAZAN KURTOĞLU

Danışman: Aypar Uslu

Özet:

Sosyal sorumluluk toplumun tümünün refahı ile ilgilidir. İşletmelerin sorumluluklarından biri de tüketicilere gerçek değerinde mal ve hizmet sunarak onları tatmin etmektir. Bu sorumluluk göründüğü gibi kolay değildir. Tüketicilere karşı ahlaki olmayan ve sorumsuz işletme uygulamaları devlet ve toplum tarafından ağır davalar ile cezalandırılabilir. Tüketicilere karşı sosyal sorumluluk bilinciyle hareket etmeyen bir işletmeler sonunda işini kaybeder. Pazarlamada sosyal sorumluluk işletmenin toplum üzerindeki olumsuz etkisini minimize etme ve olumlu etkisini de maksimize etme yükümlülüğünü ifade eder. Ahlak, pazarlamada çok yanlış anlaşılan ve tartışmalı konulardan biridir. Pazarlama ahlakı, pazarlamada kabul edilebilir davranışları tanımlayan ilkeleri ifade eder. Pazarlamacılar ahlaki standartların ve toplum tarafından kabul edilebilir davranışların bilincinde olmalıdır. Bir pazarlama sistemi tüketici ihtiyaçlarını tatmin etmeli ve tüketicilerin yaşam kalitesini geliştirmelidir. Günümüzde tüketiciler daha fazla bilinçlenmişler ve haklarının farkındadırlar. Tüketiciler alışverişte daha titiz davranmaktadırlar. Bu yüzden pazarlamacılar tüketicinin korunması faaliyetlerine daha fazla önem vermelidirler. Bu çalışmada Sosyal Sorumluluk ve Pazarlama Ahlakı Açısından Tüketicinin Korunması konusunu ve yöneticilerin bu konudaki kanaatlerini inceledik. Sonuç olarak, yöneticilerin çoğunun, işletmelerin ahlak ve sosyal sorumluluk anlayışı ile faaliyet göstermesi gerektiği konusunda hemfikir oldukları ortaya çıkmıştır. ABSTRACT Social responsibility is a business's concern for the welfare of society as a whole. One responsibility of business is to satisfy consumers by offering them goods and services of real value. This responsibility is not as easy to meet as it seems. Unethical and irresponsible business practices toward consumers can result in government - imposed penalties and expensive civil litigation. A company that does not act responsibly toward its consumers will ultimately lose their business. Social responsibility in marketing refers to an organization's obligation to maximize its positive impact and minimize its negative impact on society. Ethics may be one of the most misunderstood and controversial concepts in marketing. Marketing ethics refers to principles that define acceptable conduct in marketing. Marketers must be aware of ethical standarts and acceptable behavior from society viewpoints. A marketing system should function to sense, serve and satisfy consumer needs and enhance the quality of their lives. In our days, consumers have increasingly become conscious and aware of their rights. Consumers have behave more fastidious in shopping. On this occasion marketers have to attach importance to consumer protection activities. In this study, we examined The Consumer Protection In Terms Of Social Responsibility and Marketing Ethics and assigned that manager beliefs concerned this subject. Finally, most of the managers would agree that businesses should operate in an ethical and social responsible manner.