Özel okullarda görev yapan sınıf öğretmenlerinin eğitimde bilgi teknolojileri kullanımı öz-yeterlilikleri ve derslerinde bilgi teknolojilerinden yararlanma durumları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2006

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: CELALE ESRA ALGAN

Danışman: LEVENT DENİZ

Özet:

Tarama modeline uygun olarak düzenlenen araştırma iki ana kısımdan oluşmaktadır. Birinci kısım, özel okullarda görev yapan sınıf öğretmenlerinin derslerinde bilgi teknolojilerinden yararlanma durumlarının belirlenmesine, ikinci kısım, sınıf öğretmenlerinin eğitimde bilgi teknolojileri kullanımı öz-yeterlilik algılarının farklı değişkenler açısından incelenmesine yönelik bir değerlendirme çalışmasını kapsamaktadır. Araştırmanın evrenini 2005-2006 öğretim yılında İstanbul’da özel eğitim kurumlarında görev yapan sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini İstanbul’un 7 ilçesinden ulaşılabilenden seçilen 11 farklı özel eğitim kurumunda görev yapan 97 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplamak amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen iki ölçme aracı kullanılmıştır: 1. Eğitimde Bilgi Teknolojileri Kullanımı Değerlendirme Anketi 2. Eğitimde Bilgi Teknolojileri Kullanımı Öz-yeterliliği Öğretmen Değerlendirme Formu (EBTKÖ-ÖDF) Araştırmadan elde edilen sonuçlar şu şekilde lenebilir: 1. Sınıf öğretmenleri derslerinde en çok e-posta, internet ve kelime işlem programlarını kullanmaktadırlar. 2. Sınıf öğretmenleri bilgi teknolojileri bilgi ve becerilerini en çok bir hesap tablosu programını kullanmak ve multimedya sunumlar hazırlamak konularında geliştirmek istemektedirler. 3. Sınıf öğretmenlerin eğitimde bilgi teknolojileri kullanımı öz-yeterlilik algılarının iyi olduğu görülmektedir. Bununla birlikte yeterlilik seviyelerinin en düşük olarak algılandığı boyut “sistem bilgisi” olarak saptanmıştır. 4. Erkek öğretmenlerin eğitimde bilgi teknolojileri kullanımı öz-yeterlilikleri daha yüksektir. 5. Sınıf öğretmenlerinin yaşlarının arttıkça eğitimde bilgi teknolojileri kullanımı öz-yeterlilikleri düşmektedir. ABSTRACT The research which is organized according to survey model consists of two main parts. The first part consists of the way of classroom teachers teaching at private schools benefit from IT in their lessons. The second part consists of an evulation work about the perceptions of self-efficacy of the use of IT in education of the classroom teachers’ according to the different variables. The research consists of classroom teachers teaching at private institutions in Istanbul in 2005-2006 educational year. The sample of the research consists of 97 classroom teachers from 11 different private schools choosen out of 7 provinces of Istanbul. Two measuring tools were chosen by the researcher: 1. “The Evaluation of The Use of IT in Education Survey” 2. “The Use of IT in Education Self-efficacy Evaluation Form for Teachers The results of the research can be summed up as follows: 1. Classroom teachers mostly use e-mail, internet and word-process programs. 2. Classroom teachers are eager to improve their IT knowledge and skills mostly on spreadsheet programs and multimedia presentations. 3. It is observed that classroom teachers’ self efficacy perception of IT implementation to the lessons is satisfactory. In addition, it is established that the classroom teachers’ self efficacy perception on the dimension of “system knowledge” is lowest. 4. The male classroom teachers have more self-efficacy of use of IT in education than the female teachers. 5. The perception of self-efficacy of use of IT in education become less when the classroom teachers get older.