Üniversite öğrencilerinde bilinçli farkındalık düzeyi ile dindarlık düzeyi arasındaki ilişki


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Yasemin Öztürk Akyıldız

Danışman: ALİ ULVİ MEHMEDOĞLU

Özet:

ÖZET ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE BİLİNÇLİ FARKINDALIK DÜZEYİ İLE DİNDARLIK DÜZEYİ ARASINDAKİ İLİŞKİ Bu çalışma psikoloji ve ilahiyat bölümlerine devam eden üniversite öğrencilerinde bilinçli farkındalık düzeyi ile dindarlık düzeyi arasındaki ilişkiye ölçmek üzere yapılmıştır. Bu bağlamda dindarlık ve bilinçli farkındalığa cinsiyet, bölüm, eğitimin tamamlandığı lise türü gibi değişkenlerin etkisi de araştırılmıştır. Değerlendirmede Bilinçli Farkındalık Ölçeği ve Dindarlık Ölçeği kullanılmıştır. Bu araştırmanın evreni Marmara, Fırat, Ankara Yıldırım Beyazıt ve Nuh Naci Üniversitesi öğrencilerinden oluşmuştur. Araştırmanın çalışma evreni, psikoloji ve ilahiyat bölümlerinde okuyan öğrencilerden seçilmiştir. Araştırma örneklemi 190 kız öğrenci, 50 erkek öğrenci olmak üzere toplamda 240 öğrenciden elde edilen verilerden oluşmaktadır. Öğrencilerin yaş aralığı 20-36 ve yaş ortalaması 24,02’dir. Araştırmadan elde edilen veriler SPSS 25.0 programı yardımıyla programı kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmanın temel sorularını cevaplamak amacıyla analizler için Spearman Rho korelasyon analizi, Man Whitney U ve Kruskal Wallis H Testleri kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre öğrencilerin bilinçli farkındalık düzeyi ile dindarlık düzeyi arasında negatif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Bölümlere göre dindarlık ve bilinçli farkındalık düzeyinin farklılaştığı tespit edilmiştir. Bölüm değişkeni açısından üniversite öğrencilerinin dindarlık düzeylerinde anlamlı farklılık bulunurken, bilinçli farkındalık düzeylerinde anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. -------------------- ABSTRACT THE RELATIONSHIP BETWEEN MINDFULNESS AND RELIGIOSITY AMONG UNIVERSITY STUDENTS This study was conducted to measure the relationship between mindfulness and religiosity among university students attending psychology and theology departments. In this context, the effects of variables such as gender, department were also investigated. Mindful Attention Awareness Scale and Religiousness Scale were used in the evaluation. The population of this research consisted of students from Marmara, Fırat, Ankara Yildirim Beyazit and Nuh Naci University. The population of the study was selected from students studying in psychology and theology departments. The research sample consists of data obtained from 240 students, 190 female students and 50 male students. The age range of the students is 20-36 and the average age is 24.02. The data obtained from the study were analyzed by using SPSS 25.0 program. Spearman Rho correlation analysis, Man Whitney U and Kruskal Wallis H Tests were used in order to answer the basic questions of the study. According to the findings, a significant negative relationship was found between the students' mindfulness level and religiosity level. It has been determined that religiosity and mindfulness levels differ according to the departments. While there was a significant difference in religiosity levels of university students in terms of department variable, there was no significant difference in mindfulness levels.