Türkiye'deki 2010 referandum sürecinde yapılan kamuoyu araştırmalarına ait medya yansımalarının kamuoyu üzerindeki etkileri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYSEL ÇETİNKAYA

Danışman: NESİME MELDA CİNMAN

Özet:

2010 ANAYASA REFERANDUMU SÜRECİNDE YAPILAN KAMUOYU ARAŞTIRMALARININ MEDYA YANSIMALARI VE OY DAVRANIŞI İLE İLİŞKİSİ Çoğu Batılı ülkelerde mazisi çok eskiye dayanan araştırma şirketlerinin ülkemizdeki geçmişi en fazla 50 yıl öncesine dayanmaktadır. Bu gecikmenin nedeni taleple ilgilidir. Nitekim tamamen ticari kuruluşlar olan araştırma şirketleri kar amacıyla kurulur. Türkiye’de araştırma sektörünü ortaya çıkaracak talebin oluşması, kitle iletişim araçlarının kullanım alanlarının gelişmesi, işletmelerin talep araştırmalarına ihtiyaç duymaya başlamaları ve siyasal haber almadaki tıkanıklıkların belirginleşmesi ile gerçekleşmiştir. Özellikle siyasi kamuoyu araştırmalarına duyulan ihtiyaç, demokratikleşme süreci doğrultusunda kendini göstermiştir. Araştırma şirketleri, yaptıkları siyasi kamuoyu araştırmaları ile demokratikleşme süreci içinde önemli bir işleve sahiptirler. Demokrasilerde, halkın sesinin sadece seçim sandığında değil, iktidar sürecinde de duyulması gerekir. Bu durumda siyasi kamuoyu araştırmaları halkın sesinin duyurulabilmesi için aracı olmaktadırlar. Bunun yanı sıra halka da çoğunluğun sesini duyururlar. Siyasi partilere de halkın nabzını tutma ve bunun doğrultusunda iletişim stratejileri yürütmeleri imkanı sunar. Son zamanlarda Türkiye’de kamuoyu araştırma şirketlerinin hızla artması, araştırma şirketleri tarafından yapılan siyasi kamuoyu araştırmalarının önem kazanması ve bunların medyada yer alması bu araştırmaların kamuoyu üzerindeki etkilerini tekrar sorgulamaya neden olmuştur. Yapılan anket çalışmasıyla teorik bilgiler desteklenmeye çalışılmıştır. Anahtar Kelimeler: Siyasal İletişim, Seçmen, Seçmen Davranışı, Kamuoyu, Kamuoyu Araştırmaları, Referandum, 2010 Anayasa Referandumu. ABSTRACT THE EFFECTS OF MEDIA REFLECTIONS OF PUBLIC OPINION RESEARCHABOUT 2010 REFERENDUM IN TURKEY ON PUBLIC OPINION Dating back to very old days in most Western countries, research companies’ history in our country dates back to at most 50 years. The reason for such a delay is in association with demand. Thus, research companies, which are entirely commercial, are established for profit. Emergence of the demand to initiate research sector in Turkey has been due to the expansion of the usage areas for mass media, companies’ beginning to need demand researches and clarification of blockages in political news. The need for political public opinion surveys in particular has showed itself in the direction of democratization process. With the political public opinion surveys they conduct, research companies have a significant function within the democratization process. In democracies, voice of the public should be heard not only in the ballot boxes, but also in the power process. In such a case, political public opinion polls act as an intermediary to make the voice of the public heard. In addition to this, they make the voice of the majority heard. They also offer to the political parties the opportunity to keep the public’s pulse and carry out communication strategies. Recent increase in the number of public opinion research companies, in the importance of of the political public opinion polls conducted by research companies and their media coverage led to re-questioning impact of such polls on the public. With the questionnaire study, theoretical information were attempted to be supported. Keywords: Political Communication, Voter, Voter Behavior, Public, Public Polls, Referendum, 2010 Constitutional Referendum.