Özel eğitim gerektiren çocukların problemleri, din aile tutum ve davranışları (otisitk çocuklar örneği)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ali Turan

Danışman: MUSTAFA USTA

Özet:

Anahtar Kelimeler : Otizm, Otistik Çocuğa Sahip Ebeveyn, Stres, Dini Başa Çıkma, Manevi Yardım, Din Eğitimi. Araştırma; engelli çocuğu olan aileler içinde gelecek kaygısını ve hayatın zorluklarını daha yoğun hisseden otistik çocuk ebeveynlerini ele alarak bu ebeveynlerin karşılaştıkları zorluklarla ve yaşadıkları stresle mücadele ederken ne tür dini başa çıkma etkinliklerine başvurduklarını incelemiştir. Otistik Çocuklar Eğitim Merkezi’ne devam eden öğrencilerin ebeveynleri üzerinde yapılan bu araştırma alan taraması niteliğindedir. Araştırmaya 80 anne, 53 baba olmak üzere 133 ebeveyn katılmıştır. Araştırmanın veri toplama aracı; Dindarlık Ölçeği, Dini Başa Çıkma Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu’dur. Araştırmadan elde edilen verilerin analizinde SPSS programı kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, otistik çocuğu olan ebeveynlerin dini hayat düzeyleri yüksek çıkmıştır. Ebeveynler, çocuklarının getirdiği zorlukları aşmak ve stresle baş etmek için dini başa çıkma etkinliklerini kullandıkları tespit edilmiştir. Bu etkinliklerden dini yalvarma (dua), manevi temelli, iyi davranışlarda bulunma türü başa çıkma etkinliklerine daha çok kullandıkları; dini memnuniyetsizlik, dini destek ve dini kaçınma etkinliklerini ise daha az kullandıkları görülmüştür. Değişkenlere göre; ebeveynlerin kullandıkları dini başa çıkma etkinliklerinin büyük bir kısmında anlamlı farklılığa rastlanmıştır. Çocuğun cinsiyeti değişkenine göre ise çocuğun kız veya erkek olmasının ebeveyn açısından anlamlı bir farklılığa neden olmadığı anlaşılmıştır. Araştırma sonucunda engelli çocuğu olan ebeveynlere, istek ve ihtiyaçlarını da dikkate alarak din eğitimi seminerleri verilmesinin gerekli olduğu görülmüştür. Bu eğitimlerin; ailelerin boş zamanlarını değerlendirmelerine katkı sağlayacağı, onları psikolojik yönden destekleyerek sosyal hayata uyum sürecini daha az yıkımla aşmalarına ve yaşadıkları stresle baş ederek ruhsal olarak rahatlamalarına destek olacağı sonucuna varılmıştır. Keywords : Autism, Parents with Autistic Children, Stress, Religious Coping, Pastoral Care, Religious Education. ABSTRACT The study examines the stress the parents of autistic children and their ways of coping and whether religion is helpful. The subjects are 80 mother and 53 fathers, 133 in total. A test of religiosity, religious coping scale, and personal details form are applied. And SPSS program is used to analyze. The data displays that parent use various patterns of religious coping to overcome the difficulties they face more than other ways of discontent with what they face. It does not seem that there is not necessary relationship between social strata and religious coping patterns. Key words: Autism, parents with autistic children, stress, religious coping, pastoral care, religious education.