Matematik öğretiminde "permütasyon ve olasılık" konusunun bilgisayar destekli öğretim materyalleri ile öğretilmesinin öğrenci başarısına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2004

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ŞULE ÇUBUK

Danışman: Sare Şengül

Özet:

Gelişen teknoloji ile birlikte bilgisayarın matematik öğretiminde etkin olarak yer alması kaçınılmazdır. Mantıksal düşünmenin öğrenciye kazandırılmasında günlük hayattan örnekler içeren, soyut kavramların mümkün olduğunca somutlaştıran bilgisayar destekli öğretimin etkin bir görevi olacaktır. Deneysel araştırma tarzında yapılan bu çalışmada ki amacımız; ilköğretim 8. sınıftaki öğrencilerinin "permütasyon ve olasılık" konusunda ki ders başarısı ve matematiğe karşı olan tutumlarında, Bilgisayar Destekli Öğretim Metodu (BDÖ) ile Klasik Öğretim Metodunun uygulanması arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığını ortaya çıkarmaktır. Araştırma; İzmit ili, Alikahya İlköğretim Okulu 8. sınıflarında okuyan altmış tane öğrenci üzerinde yapılmıştır. Deney grubunda bilgisayar destekli eğitim uygulanırken, kontrol grubunda klasik öğretim metodu uygulanmıştır. Toplam altı haftalık bir süre içinde çalışma tamamlanmıştır. Matematik başarı testleri, tutum ölçekleri ve öğrenci bilgi formlarından oluşan, üç farklı bilgi toplama aracı kullanılmıştır. Öğretim materyalinin uygulanmasından sonra toplanan bilgiler SPSS istatistik programı ile değerlendirilmiştir. Çalışma beş farklı hipotezi içermektedir. Sırası ile; başarı düzeyine etkisi, cinsiyetin başarıya etkisi, anne-baba eğitim düzeyinin başarıya etkisi, öğrencilerin matematiğe karşı tutumlarına ve ailenin aylık gelirinin başarıya etkisi üzerinedir. Bu beş hipoteze dayanarak aşağıdaki sonuçlara ulaşılmıştır. 1. İlköğretim 8.sınıf düzeyinde "permütasyon ve olasılık" konusunun anlatımında B.D.Ö. metodunun uygulandığı deney grubunun başarı düzeyi Klasik Öğretim metodunun uygulandığı kontrol grubunun başarı düzeyinden yüksektir. 2. İlköğretim 8.sınıf düzeyinde "permütasyon ve olasılık" konusunun anlatımında B.D.Ö. metodunun uygulandığı deney grubu ile Klasik Öğretim metodunun uygulandığı kontrol grubu öğrencilerinin matematiğe karşı tutumlarında anlamlı bir fark vardır. 3. İlköğretim 8.sınıf düzeyinde "permütasyon ve olasılık" konusunun anlatımında B.D.Ö. metodunun uygulandığı deney grubu ile Klasik Öğretim metodunun uygulandığı kontrol grubu öğrencilerinin başarıları üzerinde anne-baba eğitim düzeyinin etkisi yoktur. 4. İlköğretim 8.sınıf düzeyinde "permütasyon ve olasılık" konusunun anlatımında B.D.Ö. metodunun uygulandığı deney grubu ile Klasik Öğretim metodunun uygulandığı kontrol grubunun başarıları cinsiyetlerine göre farklılık göstermemektedir. 5. İlköğretim 8.sınıf düzeyinde "permütasyon ve olasılık" konusunun anlatımında B.D.Ö. metodunun uygulandığı deney grubu ile Klasik Öğretim metodunun uygulandığı kontrol grubu öğrencilerinin başarıları üzerinde ailenin aylık gelir düzeyinin etkisi yoktur. ABSTRACT With developing technology its inevitable for computer to take plays in mathematic education effectively. In order to make a student gaining logical thinking computer base education that include authentic examples and concretizes abstract concepts as far as possible will have significant effect. This is an exploratory research. It aims at the study of how computer based instruction effects the students' achievement in mathematics at the 8th grades of elementary schools. The research was carried out sixty elementary school 8th grade students from Alikahya Elementary School of Izmit. As in experiment group mathematic instruction was computer based, in the control group classical instruction method was applied. At the end of the period of six weeks, the research was completed. The study covers three different tools for gathering data. Mathematic Achievement Tests, Attitude and Identification Form had been used in order to gather data. After application of computer based instruction - collected data was processed by SPSS program. The study covers four different hypotheses. The first one is about the influence of computer-based instruction on mathematics achievement. The second is about the influence of sex gender. The third is about the influence of the education level of parents on the students' achievement. The last one is about the influence of computer-based instruction on the attitude towards mathematics. Based on these hypotheses, below results of the study could be summarized as follows: 1. At the 8th grade in elementary schools, computer based instruction influences the students' mathematics achievement positively. 2. Computer based instruction influences the students' attitude towards mathematics positively. 3. The education level of the parents does not influence the students' achievements. 4. The students' sex gender does not influence their achievements. 5. The education level of the parents monthly salary does not influence the students' achievements.