Siyasal iletişim aracı olarak sosyal medya: 24 haziran 2018 cumhurbaşkanlığı seçimleri'nde siyasi liderlerin twitter kullanımı ve analizi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gazetecilik Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYLİN ZAKİROĞLU

Danışman: Mehmet Özçağlayan

Özet:

Siyasi liderlerin veya kurumların faaliyetlerini, amaçlarını halka en iyi şekilde anlatmayı amaçlayan siyasal iletişim günümüzde özellikle seçim dönemlerinde oldukça yoğun bir şekilde duyulmaktadır. Geleneksel medyanın karşısına güçlü bir rakip olarak çıkan sosyal medya gündelik okuma, izleme, dinleme alışkanlıklarımızı değiştirdiği gibi tüm bu yeniliklerini siyasal iletişim alanında da göstermiştir. Katıldıkları televizyon ve radyo programlarında ve röportaj verdikleri gazete, dergi gibi basılı yayınlarda demeçlerinin etkisini tam olarak göremeyen siyasi liderlerin, seçmenleriyle buluştukları mitinglerde de etkileşimleri kısıtlı kalmıştır. Sosyal medyanın kullanıcılar arasında hızlı ve kolay etkileşime olanak sağlaması, siyasi liderlerin de dikkatini çekmiştir. Bu çalışma, bir sosyal medya aracı olan Twitter’ın seçim dönemlerinde adaylar tarafından nasıl kullanıldığını göstermeyi amaçlamaktadır. Beş bölümden oluşan çalışmanın teorik kısımlarında siyasal iletişim ve sosyal medya kavramları açıklanmaya çalışılmıştır. Araştırma kısmında ise 24 Haziran 2018 tarihinde gerçekleşen cumhurbaşkanlığı seçimlerinde aday olan Recep Tayyip Erdoğan ve Muharrem İnce’nin seçimden önceki bir aylık dönemdeki Twitter paylaşımları, takipçi, geri bildirim gibi hesap performansları incelenmiştir. -------------------- Political communication, which aims to best explain the activities and aims of political leaders or institutions to the public, is heard intensely today especially during the election periods. Social media, which is a strong competitor to traditional media, has changed our daily reading, watching and listening habits and has shown all these innovations in the field of political communication. The interactions of political leaders who did not fully see the effect of their statements in the television and radio programs they participated and in the printed publications such as newspapers and magazines they interviewed were limited. The fact that social media enables quick and easy interaction between users has attracted the attention of political leaders. This study aims to show how Twitter, a social media tool, is used by candidates in election periods. Political communication and social media concepts have been tried to be explained in theoretical parts of the study which consists of five chapters. In the research part, the account performances of Recep Tayyip Erdoğan and Muharrem İnce who were candidates in the presidential elections held on June 24, 2018, such as Twitter shares, followers and feedback were examined.