12-14 yaş grubunda düzenli spor yapanlarla, düzenli spor yapmayanların çoklu zeka alanları yönüyle karşılaştırılması (İstanbul ili örneği)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Hakan Metan

Danışman: VEYSEL KÜÇÜK

Özet:

12-14 YAŞ GRUBUNDA DÜZENLİ SPOR YAPANLARLA, DÜZENLİ SPOR YAPMAYANLARIN ÇOKLU ZEKÂ ALANLARI YÖNÜYLE KARŞILAŞTIRILMASI Bu çalışmada düzenli spor yapma alışkanlığı kazanmış 12 - 14 yaş grubu bireylerle aynı yaş grubunda spor yapmayan bireyler zekâ alanları yönüyle incelenmiştir. Bu inceleme ile zekâ alanlarıyla spor yapma eğilimleri arasındaki ilişkinin görülebilmesi hedeflenmiştir. Araştırma İstanbul ili, Sarıyer, Bakırköy, Güngören, Zeytinburnu, Bayrampaşa ilçelerindeki ortaöğretim kurumları ve kulüplerden bu yaş grubunda olan bireylerle yapılmıştır. Araştırma tarama modeline uygun olup tesadüfî yöntemle belirlenen 127’si sporcu, 153’ü spor yapmayan toplam 280 kişi üzerinde yapılmıştır. Uygulamada 80 sorudan oluşan Saban’ın geliştirdiği “Çoklu Zekâ Envanteri” uygulanmış ve 8 zekâ alanına göre sonuçlar belirlenmiştir. Bulunan sonuçlar spor yapan ve spor yapmayan bireylerde; yaş, cinsiyet ve genel olarak değerlendirilerek anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğine bakılmıştır. Ayrıca spor yapanların kendi içinde takım veya bireysel spor yapma durumuna göre farklılıklarının olup olmadığına bakılmıştır. Verilerin çözüm ve yorumlanmasında frekans, t testi, ANOVA testleri kullanılmış ve anlamlılık P<0,05 alınmıştır. Veriler toplandıktan sonra verilerin değerlendirilmesi için bilgisayar istatistik programına aktarılmış ve sonuçlara ulaşılmıştır. Araştırmanın sonucunda alanların çoğunda anlamlı bir fark olmamasına karşın bazı alanlarda düzenli spor yapmayanlar lehine bazı alanlarda da spor yapanlar lehine anlamlı sonuçlar çıkmıştır. Yapılan araştırmada t-testi ve testin kendi kategorik iç değerlendirmesi (Tablo-1) sonuçlarına göre; Spor yapanlarla spor yapmayanların değerlendirilmesinde, sözel alanda anlamlı bir fark yok iken diğer alanlarda spor yapmayanlar lehine anlamlı sonuçlara ulaşılmıştır. Kategorik değerlendirmede müzik ve doğacı alanda spor yapmayanların çoklu zekâ puanları yüksek çıkarken diğer alanlarda fark çıkmamıştır. Yaş değişkenine göre, 12 yaşında hiçbir alanda anlamlı bir fark bulunmamıştır. 13 yaşında görsel alanda spor yapmayanlar lehine anlamlı bir sonuç varken diğer alanlarda anlamlı bir fark bulunmamıştır. 14 yaşında görsel, müziksel ve sosyal alanlarda spor yapmayanlar lehine anlamlı bir sonuç varken diğer alanlarda anlamlı bir fark bulunmamıştır. Cinsiyet değişkenine göre, erkeklerde, mantıksal, doğacı ve görsel alanlarda spor yapmayanlar lehine anlamlı bir sonuç varken diğer alanlarda anlamlı bir fark bulunmamıştır. Kızlarda hiçbir alanda anlamlı bir fark bulunmamıştır. Spor yapanlar, takım veya ferdi spor yapma durumuna göre yapmayanların değerlendirilmesinde hiçbir alanda anlamlı bir fark bulunmamıştır. Takım, ferdi spor yapma ve spor yapmama durumuna göre yapılan ANOVA analizinde mantıksal ve müziksel zekâ alanında spor yapmayanlarla takım sporu yapanlar arasında, takım sporu yapanlar lehine anlamlı fark vardır. Spor yapmayanlarla ferdi spor yapanlar arasında doğacı zekâ alanında spor yapmayanlar lehine anlamlı fark vardır. Diğer hiçbir alanda anlamlı bir fark bulunmamıştır. Anahtar Sözcükler: Zekâ, Başarı, Çoklu Zekâ, Spor. ABSTRACT COMPARISON OF 12-14 YEAR OLD INDIVIDUALS WHO DO SPORTS REGULARLY AND THOSE WHO DO NOT IN TERMS OF THEIR MULTIPLE INTELLIGENCE AREAS. In this research, 12-14 year-old-individuals who do sports regularly have been compared with those who do not do any sports in terms of their individual intelligence areas. Our aim is to find out the correlation between intelligence and sports. The research has been done on children aged between 12 and 14 in the schools and sports clubs of Sarıyer, Bakırköy, Güngören, Zeytinburnu and Bayrampaşa districts in İstanbul. The research has been done on 280 individuals, 127 of which are sportsmen and 153 of which do not do sports. They have been chosen randomly. “Multiple Intelligence Tests” which have been arranged by Saban have been given to them and results have been taken in terms of 8 different intelligence areas. The results of both groups have been examined to see if there is any difference in terms of their ages, gender and in general. In addition, the results related to sportsmen have been examined to see if there is any difference in terms of individual sportsmen and team sportsmen. In the analyses and interpretation of the data, frequency tests, t tests and ANOVA tests have been used and significance has been considered as P<0,05. After the data have been collected, they have been evaluated through a computer statistics program. As a result of the research, it has been found out that there is no significant difference in most areas but there are some significant results in favour of those who do sports regularly in some areas and in favour of those who do not do sports in other areas. According to the results of the t test and the categorical evaluation of the test in itself of the research (Table 1); There is no significant difference between two groups in verbal area but there are significant differences in favour of those who do not do sports in other areas. In categorical evaluation, those who do not do sports have higher scores in multiple intelligence in the naturalist and musical areas; however, there is no difference in other areas. According to the age variable, there is no significant difference in the individuals aged 12. There is a significant difference in favour of those who do not do sports in the visual area in the individuals aged 13 but no difference in other areas. As for the age group of 14, there are significant differences in favour of those who do not do sports in the visual, musical and social areas, but there is no significant difference in other areas. According to the gender variable, there are significant differences in boys who do not do sports in the logical, naturalist and visual areas but there is no difference in other areas. There is no significant difference in girls. There is no significant difference between those who do team sports and those who do individual sports in any areas. According to the ANOVA analysis based on team sportsmen and individual sportsmen, and doing sport or not, there are significant differences in favour of those who do team sports against those who do not do sports in the logical and musical intelligence areas. There is a significant difference in favour of those who do not do sports against those who do individual sports in the naturalist intelligence area. There is no significant difference in any other areas. Key Words: Intelligence, Success, Multiple Intelligences, Sport.