Sosyal bilgiler öğretiminde müze kullanımı


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: NİLÜFER FİLİZ

Danışman: Kaya Yılmaz

Özet:

Günümüzde bilgi edinme ve onu etkin bir biçimde kullanma anlayışında yaşanan değişim, eğitim sistemimizde köklü bir dönüşümü beraberinde getirmiştir. Eğitim sistemimizde uygulanmaya başlayan yapılandırmacı öğrenme yaklaşımının etkinliğinin arttırılması, öğrenme sürecinin öğrencileri aktif kılacak, onların bilgilerini yapılandırmalarına imkân verecek yöntem, teknik ve stratejilerle desteklenmesiyle mümkündür. Yapılandırmacı öğretim sürecinde öğrenmeyi destekleyecek alanlardan biri de okul dışı öğrenme ortamlarından biri olan müzelerdir. Müzelerin sahip oldukları eğitici potansiyellerinden yararlanılması ve alışkanlıkların ötesinde eğitim süreci içerisinde aktif bir şekilde kullanılması, öğrencilerin bilgi edinme yolunda etkin katılımcılar olmalarına yardımcı olacaktır.Müzeleri alternatif bir eğitim ortamı olarak, etkin bir biçimde kullanabilecek başlıca öğretim alanları arasında sosyal bilgiler de bulunmaktadır. Sosyal bilgiler alanı içerisinde müzeler ile eğitim, etkili bir tarih öğretimi gerçekleştirme, öğrencilerin zaman içinde yaşanan değişimi ve sürekliliği kavramasını sağlama, geçmişte yaşamış kültürlerle ve farklı toplumlarla empati kurmasını sağlama konusunda eğitimcilere katkıda bulunacaktır. Bunun yanında eğlenceli bir öğretim imkânı sunan bu ortamlar öğrencilerin sosyal bilgiler öğrenme konusunda motive olmasını sağlayacaktır. Bu nedenle öğrencilerin müze etkinlikleri ile sosyal bilgiler öğrenme süreçlerinin ortaya çıkarılması, eğitimcilere anlamlı geziler planlama konusunda yardımcı olacaktır.Bu araştırmanın amacı, müze eğitimi ile yapılan sosyal bilgiler eğitiminin öğrenciler için ifade ettiği anlamın ortaya konulmasıdır. Bu amaçla 6. Sınıf sosyal bilgiler öğretiminde Talim Terbiye Kurulu'nun tavsiye ettiği ünitelerle ilgili müze etkinlikleri geliştirilmiştir. Araştırmada betimleyici fenomenoloji deseni uygulanmıştır. Araştırma sürecinde dört farklı müze etkinliği geliştirilerek geziler düzenlenmiş ve etkinliğe katılan öğrencilerin düşünceleri yarı-yapılandırılmış görüşmeler yoluyla elde edilmiştir. Araştırma grubu İstanbul ilinde 2007-2008 eğitim-öğretim yılı içerisinde etkinliğe katılan on öğrenciden oluşmaktadır.Araştırma kapsamında yürütülen görüşmelerin fenomenolojik analizi, öğrencilerin müze eğitimi ile sosyal bilgiler öğrenme sürecinin kendileri için ifade ettiği anlamı şu şekilde betimlediklerini ortaya koymaktadır:1.Müze ortamı öğrencilerde şaşkınlık ve heyecan yaratarak geçmişi öğrenme konusunda merak duygusunu harekete geçirmiş ve bu durum tarihi öğrenme konusunda motive edici olmuştur.2.Öğrenme konusunda güdülenmiş olan öğrenciler bilişsel becerilerini etkin bir biçimde kullanmaya başlamışlar, derinlemesine incelemeler yürütmüşler, nesnelerle çalışma deneyimi elde etmişler ve kendi araştırma süreçleri içerisinde aktif bir rol edinmişlerdir.3.Öğrenciler, tarihsel bilginin yapılandırılması ile ilgili süreçler üzerinde durarak bilişsel, duyuşsal ve sosyal alanda kazanımlar elde ettiklerini ifade etmişlerdir.4.Öğrenciler, müze etkinlikleri ile sosyal bilgiler öğrenmenin eğlendirici olduğunu ve keyif alarak öğrendiklerini vurgulamışlardır.5.Öğrenciler, müze etkinliklerinin sosyal bilgilere verdikleri değerin artmasına yardımcı olduğunu ve etkinlik sonrası derse karşı olumlu tutum geliştirdiklerini ifade etmişlerdir.