An analysis of the factors that determine e-business success: Evidence from Turkey


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İşletme Fakültesi, İngilizce İşletme Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: ZEYNEP KABADAYI KUŞCU

Danışman: HANDE SİNEM ERGUN

Özet:

E-İşletmelerin Başarısını Belirleyen Faktörlerin Analizi: Türkiye’den Bulgular E-ticaret firmaları ve internet üzerinden alışveriş yapan tüketicilerin sayısı geçtiğimiz yıllar içinde hızlı bir artış göstermiştir. Gelişmiş ülkere baktığımızda, e-ticaret firmalarının gelirlerinin milli gelire hatırı sayılır ölçüde katkı sağladığını görülmektedir. Bu çalışma e-işletme başarı faktörlerini saptamayı amaçlamaktadır. Müşterilerin yeniden satın alma niyeti başarı ölçütü olarak kullanılmıştır, çünkü müşterilerin devamlı alışveriş yapması ile şirketlerin finansal performansı arasında bir bağlantı olduğu bilinmektedir. Literatür araştırmamıza göre başarılı bir e-işletmenin kritik kaynak ve yetenekleri arasında sistem kalitesi, servis kalitesi, bilgi kalitesi, hizmet/ürün çeşitliliği ve web sitesinin ilgi çekici olması bulunmaktadır . Bu faktörlerin yanı sıra literatüre katkı olarak yenilikçilik ve proaktiflik de modele eklenmiştir. Güncel model 376 katılımcı üzerinde çalışılmıştır (n=376). Bulgularımıza göre, müşterilerin aynı siteden devamlı alımına etki eden faktörlerin başında sistem kalitesi, siparişin hatasız teslimi, hızlı yanıt verilebilirlik ve hizmet/ürün çeşitliliği gelmektedir. Ayrıca, proaktif olmanın da dolaylı etkisi saptanmıştır. Proaktiflik tüketicinin kullanışlılık algısını güçlendirerek tekrar alımlarına katkıda bulunmaktadır. Bu nedenle e-işletmelerin tüketicilerin farkında olduğu ihtiyaçların ötesinde henüz farkında olmadıklarına da hitap edecek yenilikler getirmesi önemlidir. Bu çalışmanın sonuçlarının e-işletme sahiplerinin strateji geliştirmelerine katkıda bulunması beklenmektedir. Ayrıca, bu çalışmanın e-işletme aktivitelerini geliştirmeyi amaçlayan politikaların şekillenmesine ve alandaki araştırmacıların gelecekteki çalışmalarına katkıda bulunacağı düşünülmektedir. ABSTRACT An Analysis of the Factors that Determine E-Business Success: Evidence from Turkey The number of e-commerce firms and number of consumers that engage in online shopping has grown rapidly in the recent years. When we look at developed countries, e-commerce revenues have a considerable contribution to the national income. Present study aims to explore the success factors of e-business. Repurchase intention was used to measure the success factors since loyal customers tend to make repetitive purchases which lead to increase in financial performance of the firms. According to the recent literature, among critical resources and capabilities for a successful e-business were system quality, service quality, information quality, product/service variety and web site attractiveness. As a contribution to the literature, innovativeness and proactiveness were added in the model . Present model based on these concepts was studied on 376 participants (n=376). According to our findings, system quality, order fulfillment, responsiveness and variety of the services/goods offered are the main factors that have an impact on consumers’ repetitive purchase behavior. Additionally, proactiveness has an indirect effect on repurchase intention. Proactiveness has a positive impact on perceived usefulness which in turn has a positive impact on repurchase intention. Therefore, meeting not only the current needs of consumers but the future ones is important for the e-commerce companies. The results of this study are expected to contribute in strategy development of Turkish e-business owners. Also, this study is expected to guide policy makers in their efforts to develop e-business activities and to guide researchers in this area for their future studies.