Türkiye ve Avustralya'da, ortaöğretim coğrafya eğitim ve öğreniminin, müfredatlar, metodlar ve kullanılan araç gereçler açısından değerlendirilmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Murat Ateş

Danışman: RAMAZAN ÖZEY

Özet:

TÜRKİYE VE AVUSTRALYA’DA, ORTAÖĞRETİM COĞRAFYA EĞİTİM VE ÖĞRENİMİNİN MÜFREDATLAR, METODLAR VE KULLANILAN ARAÇ GEREÇLER AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ Her geçen gün küreselleşen dünyamızda insanların da ilgilendikleri meseleler farklılaşmaktadır. Bu bağlamda yaşadıkları dünyayı ve dünyada meydana gelen olayları daha iyi anlamak isteyen insanların hayatında coğrafya bilgisinin önemi de giderek artmaktadır. Günümüzde coğrafya, gelişen teknoloji ve değişen eğitim anlayışları doğrultusunda özellikle gelişmiş ülkelerde tüm bu imkânlardan yararlanan bir disiplin olarak da ayrıcalıklı bir konuma ulaşmıştır. Öğrencilerin aynı zamanda birer dünya vatandaşı olarak yetişmesini öngören coğrafya, onları etraflarındaki problemlere makul çözümler öneren katılımcı bireyler olmaya yönlendirmektedir. Duruma ülkemiz açısından baktığımızda son yıllarda hızla değişen dünyaya uyum sağlamak amacıyla coğrafya derslerinde müfredat ve metot bakımından köklü değişikler yapılmıştır. Ancak hem bu değişikliklerin uygulanmasında hem de çağdaş dünyanın gereksinimlerine uygun bir eğitimle ilgili bazı sıkıntılar yaşanmaktadır. İki ülkenin karşılaştırılması esasına dayanan bu çalışma ile Türkiye, günümüzde eğitimdeki başarıları açısından dikkat çeken ülkelerden biri olan Avustralya ile karşılaştırılmıştır. Doğal gözlem, mülakat ve öğretim programlarının içerik analizi gibi bir dizi araştırma tekniği kullanılarak gerçekleştirilen bu ülkeler arası karşılaştırmada, genelde temel eğitim sistemleri özelde ise coğrafya eğitim ve öğretimi eleştirel bir gözle ele alınmış ve bir takım öneriler getirilmiştir. Ülkemizde, gelişen dünyaya uyum sağlamak çabasıyla coğrafya dersi ile ilgili yeniden yapılandırıcı yaklaşımla ele alınan bu değişime katkıda bulunmak bu çalışmanın hedefleri arasındadır. Bu çalışma neticesinde ülkemizde coğrafya eğitim ve öğretiminde var olan eksiklikler ve çözüm yolları ele alınarak, dünya standartlarında daha iyi bir coğrafya eğitiminin nasıl ortaya konulabileceği Avustralya örneğinden hareketle değerlendirilmiştir. Bu doğrultuda ülkemizde daha çağdaş bir coğrafya eğitimi için gerek görülen çözüm önerileri, kapsamlı olarak belirtilmiştir. ABSTRACT In today’s global world people’s interests have been rapidly changing; this is why knowledge of geography plays an important role in the lives of people who wish to better understand the world and the events of global importance. Today, especially in developed countries, geography has reached a priviledged status as a discipline with the developing technology and the changing understanding about education. The discipline of geography with the intention of raising students as global citizens aims to have participant students who can handle problems of different sorts. In the Turkish context changes of curriculum and method have been included in geography courses in order to keep up with the developing world. However there are some problems in the application of these changes and in the suitability of the education requirements of the contemporary world. This thesis is a comparative study between Turkey and Australia, a reputable country with its successful education policies. In this study which has been conducted by a series of research methods such as observation, interviews and the analysis of education programmes I analyse and give suggestions about main education systems in general and the geography education in particular. The aims of this study can be summarised as the effort to adapt to the changing world and the reconstructivist approach used in the geography lessons. The short-comings of the geography education in Turkish schooling system have been throughly analysed while proposing some desired results; as a result of this study I have concluded how a better geography education, taken Australia as an example, can be achieved through world standards. In this context suggestions have been extensively offered in order to have a more contemporary geography education.