Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2011
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SEZGİN İNCEEL
Danışman: AYŞE SENA GÜRŞEN OTACIOĞLU
Özet:İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN MÜZİK DERSİNE İLİŞKİN TUTUMLARI İLE TÜRKÇE VE MÜZİK DERSLERİ AKADEMİK BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ Bu araştırma genel müzik eğitimi alan ilköğretim öğrencilerinin müzik dersine ilişkin tutumları ile Türkçe ve Müzik ders7leri akademik başarı düzeylerinin birbirleriyle olan bağıntılarını anlamak ve bu bağıntıların hangi değişkenler dahilinde farklılıklar gösterebileceğini ortaya koymak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Survey (tarama) yöntemi ile yapılan bir alan araştırması olan bu çalışmanın örneklemini Bağcılar Münir Nurettin Selçuk İlköğretim Okulu (n=81) ve Atakent Doğa Koleji (n=85) altıncı yedinci ve sekizinci sınıf ilköğretim öğrencileri olmak üzere toplam 166 kişi oluşturmaktadır. Araştırmada 3 temel veri toplama aracı kullanılmıştır. Bunlar; öğrencilerin müzik dersine ilişkin tutumlarını ölçmek amacıyla "Müzik Dersi Tutum Ölçeği", kişisel bilgiler elde etmek amacıyla "Öğrenci Bilgi Formu" ve akademik başarılarını ölçmek amacıyla I. Dönem Türkçe ve Müzik dersleri karne notlarıdır. Araştırmanın istatistiksel analizlerinde Bağımsız grup t testi, Tek yönlü Varyans Analizi (ANOVA), LSD Analizi ve Pearson Korelasyon Analizi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre; • Müzik dersine ilişkin tutumun cinsiyete göre farklılık gösterdiği saptanmıştır. Kız öğrencilerin puanları, erkek öğrencilerin puanlarından anlamlı düzeyde daha yüksektir. • Müzik dersine ilişkin tutumun, ailenin ekonomik durumu değişkenine göre farklılık göstermediği saptanmıştır. • Müzik dersine ilişkin tutumun, okulda bir müzik odası bulunma durumu değişkenine göre istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık gösterdiği saptanmıştır. Okulunda müzik odası bulunmayan öğrencilerin puanları, okulunda müzik odası bulunan öğrencilerin puanlarından anlamlı düzeyde daha yüksektir. • Müzik dersine ilişkin tutumun, enstrümana sahip olma durumu değişkenine göre istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık göstermediği saptanmıştır. • Müzik dersine ilişkin tutumun, okul dışında müzikle ilgilenme durumu değişkenine göre istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık gösterdiği saptanmıştır. Okul dışında müzikle ilgilenen öğrencilerin puanları, okul dışında müzikle ilgilenmeyen öğrencilerin puanlarından anlamlı düzeyde daha yüksektir. • Müzik dersine ilişkin tutumun, I. dönem müzik dersi notları değişkenine göre istatistiksel açıdan anlamlı farklılık gösterdiği saptanmıştır. • Müzik dersine ilişkin tutumun, I. Dönem Türkçe dersi notları değişkenine göre istatistiksel açıdan anlamlı farklılık göstermediği saptanmıştır. • Öğrencilerin I. Dönem müzik notu puanları ile öğrencilerin Türkçe notu puanları arasında istatistiksel açıdan pozitif yönde anlamlı bir ilişki saptanmıştır. ABSTRACT THE EXAMINATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN MUSICAL ATTITUDE AND ACADEMIC ACHIEVEMENT IN MUSIC AND THE TURKISH LANGUAGE IN PRIMARY GRADE STUDENTS This survey was conducted to apprehend the correlations between the primary school students musical attitudes and the Turkish and Music academic achievements and to point out that in which circumstances these relations will vary. Being 81 students from Bağcılar Münir Nurettin Selçuk Primary School and 85 students from Atakent Doğa College, totally 166 second rank students were participated in this survey in which survey method is used. In this survey, four basic data collecting tools were used. In order to measure the musical attitude of the students 'Music Course Attitude Scale', to obtain individual knowledge 'student information forms' and to meausure the academic achievement The 1st Semester the Turkish and Music Grade Report Cards were used. To analyse problems, Independed Samples T Test, Analysis of one way Variance (ANOVA), LSD Analysis and Pearson Correlation Analysis were used in the survey. According to the results of this survey; • There is a meaningful difference between the gender of the students and their attitude towards the music lesson. The scores of the female students were higher than the scores of the male students. • There is no meaningful difference between the income of their families and the students’ attitude towards the music lesson. • There is a meaningful difference between whether they have a music classroom in the school and the students’ attitude towards the music lesson. The scores of the students who don't have a music classroom in the school were higher than the scores of the students who have a music classroom in the school. • There is no meaningful difference between playing any kind of instrument and the students’ attitude towards the music lesson. • There is a meaningful difference between their attending extra curriculum musical activities and the students’ attitude towards the music lesson. The scores of the students who are attending extra curriculum musical activities were higher than the scores of the students who are not attending extra curriculum musical activities. • There is a meaningful difference between their 1st Semester Music Grades and the students’ attitude towards Music lesson. • There is no meaningful difference between their 1st Semester Turkish Grades and the students’ attitude towards the Turkish lesson. There is a statistically positive meaningful relationship between students' 1st Semester Music and Turkish Grades.