Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Spor Bilimleri Fakültesi, Beden Eğitimi ve Spor Eğitimi Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2006
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ERDAL DEMİR
Danışman: CENGİZ KARAGÖZOĞLU
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:Bu çalışmada kavram haritalarıyla öğretim yönteminin ilköğretim 4. ve 5. sınıf beden eğitimi derslerinde basketbol ünitesi ve badminton temel becerilerinin öğretiminde öğrenmeye etkisi araştırılmıştır. Araştırma, İstanbul ili Bakırköy ilçesi İbni Sina İlköğretim okulunda yürütülmüştür. Bu okulun 4. ve 5. sınıflarının her birinden tesadüfî olarak iki sınıf seçilmiştir. Araştırmada, deney ve kontrol grubunu belirlemek için 4. ve 5. sınıflara öğrenci bilgi formu uygulanmış ve elde edilen veriler doğrultusunda deney ve kontrol grupları oluşturulmuştur. Araştırmadaki deney ve kontrol grupları tesadüfi olarak belirlenmiştir. Örneklem grubu toplam 142 öğrenciden oluşmuştur. 4. sınıflarda deney grubu 19 kız ve 19 erkek toplam 38 öğrenciden, kontrol grubu ise 14 kız ve 25 erkek toplam 39 öğrenciden oluşmaktadır. 5. sınıflarda deney grubu 18 kız ve 16 erkek toplam 34 öğrenciden, kontrol grubu ise 15 kız ve 16 erkek toplam 31 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma, yarı deneysel modelde olup 4.sınıflarda basketbol için 4 hafta, 5. sınıflar basketbol ve badminton için 8 hafta süresince devam etmiştir. Uygulama başlamadan önce 4. ve 5. sınıflardan tesadüfî olarak belirlenen sınıflara öğrenci bilgi formu doldurularak sınıflarda araştırmaya katılacak öğrenciler belirlenmiştir. 4. sınıf deney ve kontrol gruplarına basketbol bilgi testi ve basketbol uygulama testi ön test olarak uygulanmıştır. 5. sınıf deney ve kontrol gruplarına basketbol bilgi testi ve basketbol uygulama testleri ile badminton bilgi testi ve badminton uygulama testleri ön test olarak uygulanmıştır. Deney gruplarında derslerin ilk 20 dakikasında, sınıfta konu ile ilgili kavram haritası tahtaya çizilerek anlatılmış ve öğrencilerle spor salonuna geçilmiş ve uygulama çalışmaları yaptırılmıştır. Öğrencilere evlerinde konu ile ilgili kavram haritaları yapmaları istenmiştir. Kontrol gruplarında dersler geleneksel öğretim yöntemleri ile işlenmiştir. Dersin teorik bilgileri 20 dakikada öğretmen tarafından anlatılmış ve daha sonra uygulama çalışmaları yaptırılmıştır. Çalışmanın sonunda 4. sınıf deney ve kontrol gruplarına basketbol bilgi testi ve basketbol uygulama testleri son test olarak, 5. sınıf deney ve kontrol gruplarına basketbol bilgi testi ve basketbol uygulama testleri ile badminton bilgi testi ve badminton uygulama testleri son test olarak uygulanmıştır. Sonuç olarak, kavram haritaları öğretim yöntemi ile geleneksel öğretim yöntemleri arasında öğrenme ve uygulamada anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Kavram haritaları öğretim yönteminden beden eğitimi derslerinde öğretim yöntemi olarak yararlanılabileceği ve geleneksel öğretim yöntemleri ile birlikte öğrencilere yeni bir görüş açısı kazandırmak için de kullanılabileceği görülmüştür. ABSTRACT In this study, the effects of learning basketball and badminton in physical education lessons at the level of 4th and 5th classes at primary school by using the technique of concept mapping are studied. Studies are applied in a state school which is Bakırköy İbni Sina Primary School. Two random classes are choosen for both the level of 4th and 5th classes. A student-information form for class 4th and 5th is applied to establish on experimental group and control group according to the result of he form. These groups are chosen random. Whole sample size is 142 students. At class fourth experimantal group has 38 students with 19 girls and 19 boys, control group has 39 students with 14 girls and 25 boys. At class fifth ; experimantal group has 34 students with 18 girls and 16 boys, control group has 31 students with 15 girls and 16 boys. Searching period lasts for 4 weeks for basketball for the classes 4th and for 8 weeks for basketball and badminton for the classes 5th. Before starting the studying, students who are choosen randomly are asked to fill out a personal information form. Then experimental groups and control groups who are in class 4th are given basketball pre-knowledge and basketball practice tests. Experimental groups and control groups in class 5th are given both basketball and badminton pre-knowledge and practice tests. For experimental groups, firstly the subject is dealed by using concept maps for 20 minutes and then practice in the sport centre. Also students are asked for doing their own concept map related to the subject. For control groups lectures are dealed in tradional methods. At the end of the study, experimental groups and control groups who are in class 4th are given basketball knowledge and basketball practice tests. Experimental groups and control groups in class 5th are given both basketball and badminton knowledge and practice tests. The results are assessed according to the effect of training period on learning. As a result, it is observed that there isn’t any meaningful difference between teaching by concept mapping and traditional methods in learning procedure and practices. It is also noticed that the concept mapping can be useful in physical education as a teaching method with the traditional methods to give students a new way of looking.