Din eğitiminde kullanılan eğitsel oyunların öğrenci başarısı ve kalıcılığına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenliği Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYŞE GÖV

Danışman: Bilal Yorulmaz

Özet:

DİN EĞİTİMİNDE KULLANILAN EĞİTSEL OYUNLARIN ÖĞRENCİ BAŞARISI VE KALICILIĞINA ETKİSİ Bu araştırma; Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Derslerinde oyuna dayalı öğretimin öğrenci başarısına ve öğrenilenlerin kalıcılığına etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Çalışma, 2015-2016 eğitim-öğretim yılında, on hafta boyunca Gaziantep ili Şahinbey ilçesinde bulunan İstiklal ortaokulunda öğrenim gören toplam 94 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada 6-A ve 6-B sınıfları deney grubunu, 6-C ve 6-D sınıfları kontrol grubunu oluşturmaktadır. Deney grubunda dersler eğitsel oyun yöntemiyle, kontrol grubunda ise takrir(anlatım) yöntemiyle işlenmiştir. Araştırmada Kontrollü Öntest-Sontest deneysel desen yöntemi kullanılmıştır. Araştırmaya katılan gruplara uygulama öncesi ön test, uygulama sonrası son test ve uygulamanın bitiminden sekiz hafta sonra kalıcılık testi uygulanmıştır. Ayrıca namaz ibadetinin uygulanışına yönelik çalışma öncesi ön test ve çalışma sonrası son test uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS istatistik programı kullanılarak analiz edilmiştir. Yapılan ilişkisiz grup t testlerinde anlamlılık düzeyi 0,05; ilişkili grup t testlerinde anlamlılık düzeyi 0,01 olarak hesaplanmış ve yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre, eğitsel oyunla öğretimin uygulandığı deney grubu ile takrir(anlatım) yönteminin uygulandığı kontrol grubunun başarı düzeyleri ve öğrenilenlerin kalıcılığı arasında, deney grubu lehine anlamlı farklar bulunmuştur. Din eğitiminde bilgi ve davranış açısından başarıyı artırmak ve öğrenilenlerin kalıcılığını sağlamak için eğitsel oyunla öğretim yöntemi etkili bir yöntemdir. Bu sebeple din eğitimcilerinin eğitsel oyun yöntemini daha aktif kullanmaları ve eğitsel oyunla ilgili çalışmaların artırılması önerilmektedir. -------------------- THE EFFECT OF EDUCATİONAL GAMES İN RELİGİOS EDUCATİON ON SHORT TERM AND LONG TERM STUDENT ACHİEVEMENT The aim of this study in the lessons of religious culture and ethics was to investigate the effect of game-based teaching on the success of students and remembrance of learning. The study was carried for ten weeks out with 94 students studying at İstiklal Secondary School in Şahinbey district of Gaziantep province in 2015-2016 academic year. In the study, 6-A and 6-B classes were the experimental group, 6-C and 6-D classes were the control group. In the experimental group, the lessons were taught by educational game method and in the control group by the method of takrir (expression). Controlled pretest-posttest experimental design method was used in the study. Pre-test which is Before application, post-test which is after application and retention test after the ending of application after eight weeks was applied to the groups who join the research. In addition, pre-test and post-test was applied to the practice of prayer. The data were analyzed by using SPSS 23 statistical program. The significance level of the ındependent-samples t test was 0.05; The significance level was calculated as 0,01 in the paired-samples t test and it was interpreted. According to the findings of the research; Significant differences were found in favor of experimental group between persistance of learning things and level of success of control group which was applied teaching method and experimental group which was applied instructional play. The method of teaching with educational play is an effective method to increase the success in knowledge and behavior in religious education and to ensure the permanence of the learned. For this reason, it is recommended that religious educators use the educational game method more actively and increase the studies about educational game.