Ters yüz sınıf modeli çerçevesinde gerçekleştirilen 3d modellemenin fen bilgisi öğretmen adaylarının uzamsal yetenekleri ve akademik başarıları üzerine etkisinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FATMA KARAİSMAİLOĞLU

Danışman: Mehtap Yıldırım

Özet:

COVID-19 pandemisinin etkisiyle dünya genelinde yüz yüze eğitime ara verilerek eğitimde teknoloji kullanımına ani bir geçiş yapılmıştır. Literatürde uzaktan eğitim üzerine çalışmalar yer alsa da sayıca az olmaları, bu konuda yeterli bilgi ve deneyime sahip olunamamasına ve dolayısıyla eğitimde aksaklıkların ortaya çıkmasına sebep olmuştur. Bu durumda yeni öğrenme modellerinin denendiği ve hangisinin ne yönüyle iyi olduğunun araştırıldığı çalışmalar önem kazanmıştır. Böylece en uygun bulunan öğrenme modelinin uygulaması yaygınlaştırılabilir ve eğitimden maksimum verim alınabilir. Bu noktada bu çalışmanın uygulama süreci teknolojinin öğrenme sürecine entegre edildiği ters yüz sınıf (TYS) öğrenme modeline uygun olarak tasarlanmıştır. Çalışmanın TYS sınıf-içi öğrenme süreci kapsamında aktif öğrenme etkinliği olarak somut materyal ve Tinkercad 3D modelleme programı kullanarak gerçekleştirilen 3D modelleme etkinliklerine yer verilmiştir. Modelleme etkinliklerine yer vermekteki amaç öğretmen adaylarının konuyu somutlaştırıp kalıcı öğrenmelerinin gerçekleştirilmesinin yanı sıra uzamsal yeteneklerinin geliştirilmesidir. Dolayısıyla bu çalışma TYS modeli çerçevesinde gerçekleştirilen Biyoloji 3 dersinde, somut materyaller ve Tinkercad 3D modelleme programı kullanılarak gerçekleştirilen 3D modellemenin, öğretmen adaylarının akademik başarıları, uzamsal yetenekleri ve modelleme ile ilgili görüşleri üzerine etkisini incelemektedir. Çalışmada karma yöntem çeşitlerinden iki etkileşimli aşamadan oluşan ve nitel yöntemin nicel yöntemi destekleyici rolde olduğu açıklayıcı sıralı desen kullanılmıştır. Çalışmanın katılımcılarını İstanbul'daki bir devlet üniversitesinde okuyan 57 fen bilgisi öğretmen adayı oluşturmaktadır. Katılımcılar gerçek deneysel desene uygun olarak grupların yalnızca yapılan modelleme çeşidi ile birbirinden ayrıldığı iki deney grubuna (Tinkercad grubu ve Somut Model grubu) seçkisiz şekilde atanmıştır. Uygulama sekiz hafta süresince gerçekleştirilmiştir. Uygulamanın katılımcıların uzamsal yetenekleri ve akademik başarıları üzerine etkisini belirlemek amacıyla sırasıyla "Purdue Uzamsal Görselleme Testi" ve araştırmacı tarafından geliştirilen "Genetik Başarı Testi" uygulanmıştır. Ayrıca katılımcıların uygulama sürecine dair deneyimlerini analiz etmek amacıyla 24 katılımcı ile yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın sonuçları TYS modeli çerçevesinde Tinkercad veya somut materyal kullanımı fark etmeksizin gerçekleştirilen 3D modellemenin, öğretmen adaylarının akademik başarıları ve uzamsal yeteneklerini artırmasının yanı sıra Tinkercad ile 3D modellemenin uzamsal yeteneği geliştirme adına daha etkili bir uygulama olduğunu göstermektedir. Katılımcıların ifadeleri nicel sonuçları desteklemekle birlikte TYS modelinin sınıf-içi süreciyle pandemi sürecinde özledikleri sınıf atmosferinin yakalandığı ve iletişimlerinde bir hayli artış yaşandığı yönünde olmuştur. Çalışmada TYS öğrenme modeline biyoloji alanında bir örnek sunulurken yapılan uygulama ile biyoloji konularında uzamsal yeteneğin nasıl geliştirilebileceği gösterilmiştir