Akademik Başarısı Yüksek Ortaokul Öğrencilerinin Problem Kurma Görevlerinin Üst Bilişsel Stratejiler Açısından Ele Alınması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MERVE SÖNMEZ

Danışman: Alaattin Pusmaz

Özet:

Bu çalışmada akademik başarısı yüksek ortaokul öğrencilerinin bireysel ve grup halindeyken farklı tür problem kurma görevlerinde sergiledikleri üst bilişsel stratejilerin incelenmesi amaçlanmıştır. Bunun için öğrencilere problem kurma etkinlikleri verilmiş, öğrencilerin problem kurma durumlarında sergiledikleri üst bilişsel stratejiler incelenmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden ‘durum çalışması’ yöntemi benimsenmiştir. Araştırmanın çalışma grubu, amaçlı örneklem yöntemlerinden “benzeşik örnekleme” yöntemi esas alınarak belirlenmiştir. Çalışma grubunu 7. sınıfta öğrenim gören 6 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak rutin olmayan problem çözme etkinliği, kişisel bilgi formu, problem kurma etkinlikleri, yarı yapılandırılmış görüşme formu, görev değerlendirme formu ve video kaydı kullanılmıştır. Problem kurma etkinlikleri oluşturulurken Christou ve arkadaşları (2005) tarafından tanımlanan problem kurma yöntemleri esas alınmıştır. Christou (2005), ‘kavrama, aktarma, düzenleme ve seçme’ olmak üzere dört farklı tür problem kurma yöntemi tanımlamıştır. Araştırmada her öğrenciyle iki kez klinik görüşme yapılmış ve bu görüşmelerin her birinde öğrencilere dört farklı kategoride problem kurma görevi verilmiştir. Daha sonra çalışma grubundaki öğrenciler 3’er kişilik iki gruba ayrılmış ve iki görüşme daha gerçekleştirilmiştir. Öğrenciler bireysel olarak gerçekleştirdikleri problem kurma görevlerini bu oturumlarda grup arkadaşlarıyla gerçekleştirmiştir. Araştırmada elde edilen sonuçların çözümlenmesinde betimsel analiz yaklaşımı esas alınmıştır. Öğrencilerin sergiledikleri üst bilişsel stratejilerin incelenmesinde üst bilişin bileşenleri olduğu düşünülen kişi, görev ve strateji değişkenlerinin etkileşimi göz önüne alınmıştır. Üst bilişsel becerilerin belirlenmesinde Schraw ve Dennison (1994) tarafından geliştirilen üst bilişsel farkındalık anketinden yararlanılmıştır. Alan yazınde öğrencilerin yazdığı problemlerin kalitesi belirli değişkenler açısından incelenmektedir. Bu çalışmada kurulan problemlerin nitelikleri matematiksel ve dilsel karmaşıklığına göre analiz edilmiştir (Crespo & Sinclair, 2008; Silver & Cai, 1996). Oluşturulan problemler öncelikle matematiksel olarak değerlendirilmiş, problem kabul edilen durumların değerlendirilmesinde ikinci aşama olarak dilsel analiz yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğrencilerin istenilen duruma uygun problem kurmada zorlanmadıkları görülmüştür. Problem türlerine göre öğrencilerde daha üst düzey düşünme gerektiren farklı becerilere gerek olduğu saptanmıştır. Bu sonuç Christou tarafından önerilen problem kurma görevlerinde üst bilişsel düşünme açısından hiyerarşik bir ilişki olduğunu destekler niteliktedir. Öğrenciler bireysel oturumlara grup çalışmalarına göre istekli katılmışlardır. Grup oturumlarında düşüncelerini arkadaşlarına kabul ettirmede, kendi görüşlerini savunmada ve etkili iletişimde zorlanmışlardır. Ayrıca problem kurma çalışması yapılan öğrencilerin matematiğe yönelik görüşlerinde olumlu yönde farklılıklar oluştuğu gözlenmiştir. -------------------- In this study, the academic achievement of Higher Secondary School students go on different types of individual and group conduct a study of metacognitive strategies in the task of setting up the problem is to staging. For this, given the events of setting up the problem students, the students demonstrated metacognitive strategies by setting up the problem of the cases examined. Qualitative research methods in the study ‘case study’ method is adopted. The research working group, purposive samples methods “benzesik sampling” method was determined based on. The Study Group 7. are 6 students in the class who studied. As a data collection tool non-routine problem-solving activity, Personal Information Form, problem-building activities, semi-structured interview form, evaluation form and task video recording. The problem-building activities while creating Christou and colleagues (2005) were based on the methods of setting up the problem as defined by. Christou (2005), ‘comprehension, translation, editing, and selecting’ the problem is described, including a method of forming four different types. Twice a clinical interview with each student in the study and discussions made in each of these students has been given the task of setting up the problem in four different categories. The working group then separated into two groups of 3 students and two interviews were conducted. They perform the tasks of setting up the problem in this session students individually has performed with the group. The approach is based on descriptive analysis in the analysis of results obtained from the research. Students in the study of metacognitive strategies thought to be their top information technology components, person, task, and strategy variables of the interaction is taken into consideration. Schraw and Dennison cognitive skills in the determination of upper (1994) developed the metacognitive awareness questionnaire was used. In the literature, specific variables are examined in terms of the quality of the writing problems of the students. In this study, we established mathematical and linguistic qualities were analyzed according to the complexity of the problems (Crespo & Sinclair, 2008; Silver & Cai, 1996). The problems created primarily evaluated mathematically, the problem is that linguistic analysis as the second stage of the evaluation of the accepted condition are reviewed. According to the research results, students showed difficulty in establishing the desired appropriate to the situation problem. Students have different skills that require higher levels of thinking according to the type of problem is revealed. This result Christou proposed by setting up the problem in the task of high cognitive thinking there is a hierarchical relationship in terms of support. Group Students according to their willingness to work individual sessions attended. Thoughts to admit to his friends in group sessions fail to defend their own opinions and effective communication were enforced. We also have the problem of setting up the work the students towards mathematics in a positive way, it was observed that there are differences in their views.