İlköğretim okulları 6, 7 ve 8. sınıf matematik dersindeki sınıf başarısını etkileyen faktörlerin; öğretmenler açısından değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2003

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Erdem Yılmaz

Danışman: AHMET ŞÜKRÜ ÖZDEMİR

Özet:

Bu çalışmanın amacı, ilköğretim okulları 6, 7 ve 8. sınıf matematik dersindeki sınıf başarısını etkileyen faktörlerin; resmi ve özel ilköğretim okullarında görev yapan matematik öğretmenleri açısından değerlendirilerek karşılaştırılmasıdır. Araştırma, 2002-2003 Eğitim-Öğretim yılında İstanbul'un Anadolu yakasında Kadıköy, Ümraniye ve Üsküdar ilçelerinden seçilen 13 resmi ve 5 özel ilköğretim okulunda görev yapan 6, 7 ve 8. sınıf matematik öğretmenleri, okul yöneticileri, bölge müfettişlerinin yanı sıra öğrenciler ve bu öğrencilerin velileri ile yapılmıştır. Tarama modeli olan bu araştırmada, veri toplama aracı olarak anket kullanılmıştır. Bu çalışma yedi bölümden oluşmaktadır. Çalışmanın ilk bölümü matematik öğretmenlerinin kişisel özellikleri ile ilgili sorulardan oluşmaktadır. Çalışmanın 2, 3, 4, 5 ve 6. bölümleride sırasıyla, öğrenciler, veliler, zümre öğretmenleri, öğretmenin kendisi ve okul yöneticisi tarafından yanıtlanmış olan değerlendirme sorularından oluşmaktadır. Son bölümde ise okul yöneticisi tarafından yanıtlanan sicil değerlendirme sorularından oluşmaktadır. Araştırmanın problem cümlesi, "İlköğretim Okulları 6, 7 ve 8. Sınıf Matematik Dersindeki Sınıf Başarısını Etkileyen Faktörlerden; Resmi ve Özel İlköğretim Okullarında Görev Yapan Matematik Öğretmenlerinin, Başarıları Farklılaşmakta mıdır?" şeklindedir. Bu problem doğrultusunda; 20 alt probleme yer verilmiştir. Bu alt problemlere dayanarak elde edilen sonuçlar şöyle sıralanabilir: · Öğrenci ve veli değerlendirmelerine göre; özel ilköğretim okullarında görev yapan matematik öğretmenleri, resmi ilköğretim okullarında görev yapan matematik öğretmenlerinden daha başarılıdır. · Öğrenci değerlendirmelerine göre; erkek matematik öğretmenleri, bayan matematik öğretmenlerinden daha başarılıdır. · Sicil değerlendirmelerine göre; eğitim enstitüsünden mezun olan matematik öğretmenleri, fen edebiyat fakültesinden mezun olan matematik öğretmenlerinden daha başarılıdır. · Okul yöneticisi değerlendirmelerine göre; 11-15 yıl arası kıdeme sahip olan matematik öğretmenleri, 5 yıl ve daha az kıdeme sahip olan matematik öğretmenlerinden daha başarılıdır. · Özdeğerlendirmelerine göre; son beş yılda takdir ödülü alan matematik öğretmenleri, son beş yılda hiç ödül almayan matematik öğretmenlerinden daha başarılıdır. The purpose of this study is to evaluate and compare the factors that affect the success of class in mathematics courses in primary schools at 6th, 7th, and 8th classes, from points of view of teachers who work in government and private primary schools. The research was carried out with mathematics teachers of 6th, 7th, and 8th classes, school administrators, regional inspectors, and also with students and parents of these students from 13 government and 5 private primary schools chosen in Kadıköy, Ümraniye and Üsküdar districts at Anatolian side of Istanbul during 2002-2003 educational year. In this research which is of scanning model, inquiry as used as data collection tool. This study consists of seven chapters. First chapter of the study consists of questions about personal characteristics of mathematics teachers. 2nd, 3rd, 4th, 5th, and 6th chapters of the study consist of evaluation questions which were answered by students, parents, class teachers, the teacher himself and school administrator, in sequence. And last chapter consists of registry evaluation questions answered by the school administrator. The problem sentence of the research is, "From Factors That Affect the Success of Class in Mathematics Courses in Primary Schools at 6th, 7th, and 8th Classes; does the success differ in Mathematics Teachers Who Work in Government and Private Primary Schools?" Parallel with this problem; 20 sub problems took place. The results obtained based on these sub problems may be listed as below: · According to student and parent evaluations; mathematics teachers who work in private primary schools are more successful than the ones who work in government primary schools. · According to student evaluations; male mathematics teachers are more successful than the female ones. · According to registry evaluations; mathematics teachers graduated from education institute are more successful than the ones graduated from faculty of natural sciences. · According to school administrator evaluations; mathematics teachers who have experience of 11-15 years are more successful than the ones with 5 or less years of experience. · According to self-evaluations; mathematics teachers who were granted an appreciation prize in last five years are more successful than the ones who were not granted any prize in last five years.