Fransızca ders kitaplarında yer alan dinleme ve konuşma etkinliklerinin incelenmesi ve karşılaştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yabancı Diller Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GİZEM BAYRAM

Danışman: Füsun Saraç

Özet:

Dil öğrenmekteki temel amaçlardan bir tanesi iletişime geçebilmektir. Günlük hayatta yazılı iletişimden çok sözlü iletişime ihtiyaç duyulmaktadır. Yabancı dilde iletişim kurabilmek için bu dili öğrenmekte olan öğrencinin mümkün olduğunca o dile maruz kalması gerekmektedir. Bu sebeple, öğrenilmek istenilen dilde kitap veya dergi okunmalı, radyo dinlenmeli, film izlenmelidir. Ancak takip edilecek yayınların kalitesi dilin öğrenilip kullanılması açısından çok kritik bir yere sahiptir. Bu yüzden takip edilecek yayınların, o dili öğreten öğretmenlerin tavsiyesi üzerine seçilmesi gereklidir. Yabancı dil öğretiminde en sık kullanılan materyallerden bir tanesi de ders kitaplarıdır. Ders kitapları, dersin eğitim ve öğretim programını kapsayacak şekilde hazırlanmış ve dersin özelliğine göre ünite, bölüm, tema ve konular şeklinde ayrılarak oluşturulmuş materyallerdir. Yabancı dil ders kitapları, Avrupa Ortak Başvuru Metni esas alınarak belirli seviyelerde ve o seviyelerin beceri özelliklerine sadık kalarak hazırlanmaktadır. Avrupa Ortak Başvuru Metni yabancı dil seviyelerinde basamaklı bir kur yöntemi önermektedir. Bunlar temel dil kullanımı düzeyinde A1 ve A2 seviyeleri, bağımsız dil kullanımı düzeyinde B1 ve B2 seviyeleri ve yetkin dil kullanımı düzeyinde C1 ve C2 seviyeleri olarak sıralandırılır. Her bir seviye için belirlenmiş olan dinleme, konuşma, okuma ve yazma dil becerileri bulunmaktadır. Ayrıca her bir seviye için uygun dil yeterlilikleri de belirlenmiştir. Dil öğretiminde kullanılan materyallerin amaca uygunluğu çok önemlidir. Dil öğrenimindeki en önemli amaçlardan bir tanesi o dilde iletişime geçebilmektir. Bu sebeple seçilen materyallerde iletişim becerisini geliştiren dinleme ve konuşma gibi etkinlerin çoğunlukta olması oldukça önemlidir. Bu doğrultuda çalışma, yabancı dil öğretmenlerine ders kitabı seçiminde kolaylık sağlamak için Fransız yayınevlerinin hazırlanmış olduğu ders kitaplarının dinleme ve konuşma etkinliklerini incelemeyi ve karşılaştırmayı amaçlamaktadır. Tezin esas amacı, geçmişten günümüze sözlü iletişim kavramını irdelemek ve önemini vurgulamak için seçilen ders kitaplarında yer alan dinleme ve konuşma etkinliklerinin neler olduğunu tespit etmek ve karşılaştırmaktır. Çalışmamızda A1 seviyesinde, çocuklar için hazırlanmış ders kitapları incelenmiştir. Bu kitaplar Hacette yayınevinden Les Loustics 1, Clé International yayınevinden ZigZag+ 1 ve Didier yayınevinden Passe-Passe 1 ders kitaplarıdır. vii Çalışmamızda farklı yayınevleri tarafından hazırlanmış olan ders kitaplarında yer alan dinleme ve konuşma etkinlikleri ve oranları karşılaştırılarak incelenecektir. Etkinlikler didaktik açıdan incelenerek kitabın yöntemi, seviye ve yaşa uygunluğu tespit edilecek ve işleyişi hakkında bilgiler verilecektir. Çalışmamızda gerçekleştirilecek tarama yöntemi sayesinde, alanında çalışan öğretmenlere hem zaman hem de ekonomik açıdan katkı sağlanması amaçlanmaktadır. Anahtar Sözcükler: Çocuklara yabancı dil