Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yabancı Diller Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: GİZEM BAYRAM
Danışman: Füsun Saraç
Özet:
Dil öğrenmekteki temel amaçlardan bir tanesi iletişime geçebilmektir. Günlük hayatta
yazılı iletişimden çok sözlü iletişime ihtiyaç duyulmaktadır. Yabancı dilde iletişim kurabilmek
için bu dili öğrenmekte olan öğrencinin mümkün olduğunca o dile maruz kalması
gerekmektedir. Bu sebeple, öğrenilmek istenilen dilde kitap veya dergi okunmalı, radyo
dinlenmeli, film izlenmelidir. Ancak takip edilecek yayınların kalitesi dilin öğrenilip
kullanılması açısından çok kritik bir yere sahiptir. Bu yüzden takip edilecek yayınların, o dili
öğreten öğretmenlerin tavsiyesi üzerine seçilmesi gereklidir.
Yabancı dil öğretiminde en sık kullanılan materyallerden bir tanesi de ders kitaplarıdır.
Ders kitapları, dersin eğitim ve öğretim programını kapsayacak şekilde hazırlanmış ve dersin
özelliğine göre ünite, bölüm, tema ve konular şeklinde ayrılarak oluşturulmuş materyallerdir.
Yabancı dil ders kitapları, Avrupa Ortak Başvuru Metni esas alınarak belirli seviyelerde ve o
seviyelerin beceri özelliklerine sadık kalarak hazırlanmaktadır. Avrupa Ortak Başvuru Metni
yabancı dil seviyelerinde basamaklı bir kur yöntemi önermektedir. Bunlar temel dil kullanımı
düzeyinde A1 ve A2 seviyeleri, bağımsız dil kullanımı düzeyinde B1 ve B2 seviyeleri ve yetkin
dil kullanımı düzeyinde C1 ve C2 seviyeleri olarak sıralandırılır. Her bir seviye için belirlenmiş
olan dinleme, konuşma, okuma ve yazma dil becerileri bulunmaktadır. Ayrıca her bir seviye
için uygun dil yeterlilikleri de belirlenmiştir.
Dil öğretiminde kullanılan materyallerin amaca uygunluğu çok önemlidir. Dil
öğrenimindeki en önemli amaçlardan bir tanesi o dilde iletişime geçebilmektir. Bu sebeple
seçilen materyallerde iletişim becerisini geliştiren dinleme ve konuşma gibi etkinlerin
çoğunlukta olması oldukça önemlidir. Bu doğrultuda çalışma, yabancı dil öğretmenlerine ders
kitabı seçiminde kolaylık sağlamak için Fransız yayınevlerinin hazırlanmış olduğu ders
kitaplarının dinleme ve konuşma etkinliklerini incelemeyi ve karşılaştırmayı amaçlamaktadır.
Tezin esas amacı, geçmişten günümüze sözlü iletişim kavramını irdelemek ve önemini
vurgulamak için seçilen ders kitaplarında yer alan dinleme ve konuşma etkinliklerinin neler
olduğunu tespit etmek ve karşılaştırmaktır. Çalışmamızda A1 seviyesinde, çocuklar için
hazırlanmış ders kitapları incelenmiştir. Bu kitaplar Hacette yayınevinden Les Loustics 1, Clé
International yayınevinden ZigZag+ 1 ve Didier yayınevinden Passe-Passe 1 ders kitaplarıdır.
vii
Çalışmamızda farklı yayınevleri tarafından hazırlanmış olan ders kitaplarında yer alan
dinleme ve konuşma etkinlikleri ve oranları karşılaştırılarak incelenecektir. Etkinlikler didaktik
açıdan incelenerek kitabın yöntemi, seviye ve yaşa uygunluğu tespit edilecek ve işleyişi
hakkında bilgiler verilecektir. Çalışmamızda gerçekleştirilecek tarama yöntemi sayesinde,
alanında çalışan öğretmenlere hem zaman hem de ekonomik açıdan katkı sağlanması
amaçlanmaktadır.
Anahtar Sözcükler: Çocuklara yabancı dil