Fen eğitimininde problem çözme stratejisi olarak drama uygulamalarının başarı, tutum, kavramsal anlama ve hatırlamaya etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Hayriye Şirin Akbaş

Danışman: ORHAN AKINOĞLU

Özet:

Bilgi çağının yaşandığı günümüzde eğitim sistemimizde temel amaç, öğrencilere mevcut bilgileri aktarmaktan çok, bilgiye ulaşma becerilerini kazandırmaktır. Çağdaş eğitimde öğrencileri, günlük hayattaki problemleri çözmeye ve aktif öğrenmeye yönlendirmek önemlidir. Dolayısıyla, bu araştırmanın amacı, Fen ve Teknoloji dersi “Kuvvet ve Hareket” ünitesinde problem çözme stratejisi olarak drama uygulamalarının, öğrencilerin başarı, tutum, kavramsal anlama ve hatırlamalarına etkisini belirlemektir. Araştırma, ön – test son – test hatırlama testi deneme modelinde olup; araştırmada deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Tekirdağ il merkezinde bulunan bir İlköğretim Okulu’nun ikinci kademe öğrencileri; örneklemini ise aynı okulun 6-A sınıfında okuyan 27, 6-C sınıfında okuyan 28 öğrenci olmak üzere toplam 55 öğrenci oluşturmuştur. Bir önceki yılda başarıları birbirine en yakın olan iki sınıftan biri tesadüfi olarak kontrol, diğeri deney grubu olarak belirlenmiştir. Araştırmanın değerlendirilmesi, araştırmacı tarafından hazırlanmış, öğretilmesi amaçlanan kazanımlara uygun hazırlanan Başarı Testi, kavramları içeren Açık Uçlu Sorular ve Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Tutum Ölçeği ile yapılmıştır. Ön testte örneklem grubunu oluşturan deney ve kontrol grubu öğrencilerine başarı testi, açık uçlu sorular ve tutum ölçeği uygulanmıştır. Kontrol grubunda programda yer alan yapılandırmacı yaklaşıma uygun yöntem ve tekniklerle ders işlenirken; deney grubunda problem çözme stratejisi olarak drama uygulamalarından yararlanılarak ders işlenmiştir. Çalışma iki sınıfta da 4 hafta (16 ders saati) süresince araştırmacı tarafından yürütülmüştür. Uygulamanın sonunda deney ve kontrol grubu öğrencilerine başarı testi, açık uçlu sorular ve tutum ölçeği son test olarak verilmiştir. Yöntem farklılığının hatırlama üzerindeki etkisini görmek için, son testten 8 hafta sonra başarı testi aynı sorularla hatırlama testi olarak uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler SPSS 16.0 paket programında 0,05 anlamlılık düzeyinde değerlendirilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde frekans, yüzde, ortalama, standart sapma ve ortalamalar arası farkın anlamlılığı test edilmek üzere "t" testi kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesi sonucu elde edilen bulgular doğrultusunda aşağıdaki sonuçlara ulaşılmıştır: 1) Araştırmada uygulanan ön test ve son testler karşılaştırıldığında kontrol ve deney gruplarının her ikisinin de başarılarında artış olmuştur. Son testler karşılaştırıldığında, deney grubu lehine anlamlı bir farklılık gözlenmiştir (p < 0,05). Bu da, problem çözme stratejisi olarak drama uygulamalarının öğrencilerin başarılarına olumlu etkisi olduğunu göstermektedir. 2) Araştırmanın başında ve sonunda öğrencilere yöneltilen açık uçlu sorular değerlendirildiğinde, problem çözme stratejisi olarak drama uygulamalarının öğrencilerin kavramsal anlamalarını olumlu yönde etkilediği ortaya çıkmıştır. 3) Araştırmada öğrencilerinin Fen ve Teknoloji dersine karşı tutumları analiz edildiğinde, gruplar arasında ve grup içinde istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir (p>0,05). Bu da problem çözme stratejisi olarak drama uygulamalarının öğrencilerin fen ve teknoloji dersine karşı tutumuna etkisi olmadığını göstermektedir. 4) Fen eğitiminde problem çözme stratejisi olarak drama uygulamalarının uygulandığı deney grubu öğrencileri ile programda yer alan yapılandırmacı yöntem ve tekniklerin uygulandığı kontrol grubu öğrencilerinin hatırlamalarına olan etkisi değerlendirildiğinde, kontrol ve deney gruplarında grup içinde istatistiksel olarak anlamlı bir fark çıkmamıştır (p>0,05). Bu da, kontrol ve deney grubunda uygulanan etkinliklerin hatırlamayı olumlu yönde etkilediğini göstermektedir. Kontrol ve deney gruplarının hatırlama testlerine ilişkin veriler analiz edildiğinde, deney grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı bir fark çıkmıştır (p<0,05). Bu da deney grubunda problem çözme stratejisi olarak drama uygulamalarının, kontrol grubunda uygulanan programda yer alan etkinliklere göre öğrencilerin hatırlamalarında daha etkili olduğunu göstermektedir. Anahtar Sözcükler: Fen, Fen Eğitimi, Problem Çözme, Drama. ABSTRACT The main purpose of the information age during the current educational system, students transferring existing information, rather than to gain skills to access information. In Contemporary education , it is important to steer the students to active learning, and to solve problems in everyday life. Therefore, the purpose of this research, is to determine the effect of conceptual understanding and recall of science and technology lesson, "Force and Motion" unit as a strategy for problem-solving applications of the drama to student achievement and attitude. Research, pre - test post - the test is a model of recall test trial, experimental design was used. The population of the study is a second stage Elementary School's students and samples are the same school class studying 27 students of 6-A class, and 28 students of 6-C class, totally 55 students. One of the classes is chosen randomly as a control group, and the other is designated as the experimental group that achievements of the previous year that were closest to each other. Evaluation of the study, prepared by the researcher, achievement test prepared in compliance with the intended gains of teaching , open-ended questions that including the concepts, and the Science and Technology attitude scale was done with this course only. Forming the experimental group and control group students in the pre-test sample achievement test, the open-ended questions and the attitude scale was applied. The appropriate methods and techniques in the program towards to the constructivist approach are rendered to the control group, drama applications as a problem-solving strategy were processed in the experimental group. Study was carried out in both classrooms during 4 weeks (16 hours) by the researcher. At the end of the application, achievement test, open-ended questions and the attitude scale was applied to experimental and control group students. To see the effect of method differences on the recall, 8 weeks after the last test, achievement test as applied with the same questions as the recall test. The data obtained from the research was evaluated by using SPSS 16.0 package program at 0.05 significance level. On The data to analyze the frequency, percentage, mean, standard deviation and the significance of the difference between the means , "t" test was used. Evaluation of data in line with the findings the following conclusions were reached as a result : 1) In the study if compare the pre-test and post-tests, both control and experimental groups increased their success. Compared to the last tests, significant difference was observed in favor of the experimental group (p <0.05). This proves that a positive effect on students’ success of drama applies as a problem solving strategy to show that drama. 2) If evaluated the open-ended questions posed to students at the beginning and at the end of the study , students' conceptual understanding of problem-solving applications of the drama as a strategy has emerged in a positive frame. 3) In the research, when analyzed students' attitudes towards science and technology lessons, a statistically significant difference between groups and within groups was not detected (p> 0.05). This proves that there is no affect of drama applications as a problem-solving strategy to influence the attitude of students towards science and technology lessons. 4) When evaluated the effect of recall between the experimental group students who drama practices as a problem-solving strategy in science education applied to and the control group students who constructivist methods and techniques in the program applied to, in the control group and experimental groups did not differ statistically significant (p > 0.05). This proves that a positive effect on students’ recalls of applied to the control and experimental group events. Data of the recall tests on the control and experimental groups were analyzed, there was a statistically significant difference (p < 0.05) on experimental group. This show that drama applications as a problem-solving strategy in science education is more effective than according to the events in the control group of recall for students. Key Words: Science, Science Education, Problem Solving, Drama.