Ortaöğretim lise 1. sınıf matematik programının değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2000

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SELDA ÇET

Danışman: LEVENT DENİZ

Özet:

Bu araştırmanın amacı uygulanmakta olan ortaöğretim matematik programlarından lise 1.sınıf matematik programının etkililiğini öğrenci görüşleri doğrultusunda değerlendirmektir. Araştırmadaki değişkenler, cinsiyet, okul türü (devlet ve özel okul), öğrencilerin lise 2.sınıfta seçmek istedikleri alan ve öğrencilerin algıladıkları matematik başarılarıdır. Araştırma İstanbul ilindeki özel ve resmi devlet liselerin evreninden oranlı küme örnekleme yoluyla seçilmiş bulunan 6 özel ve 18 resmi devlet lisesinde yürütülmüştür. Her liseden rasgele seçilen bir lise 1.sınıf araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Kademeli örnekleme yoluyla elde edilen örneklem grubuna giren toplam 769 lise 1.sınıf öğrencisinin görüşleri değerlendirilmiştir. Bu araştırmada problem, "Uygulanmakta olan lise 1.sınıf matematik programının yeterli ve yetersiz yönleri nelerdir ve bu yönler ile öğrenci cinsiyeti, okul türü( resmi ve özel), lise 2.sınıfta seçilecek alan ve algılanan matematik başarısı ilebir bağıntı var mıdır?" şeklinde ifade edilmiştir. Araştırma tarama modelindedir. Elde edilmek istenen bilgilere ait veriler "Ortaöğretim lise 1.sınıf matematik programlarını değerlendirme anketi " ile elde edilmiştir. Bu araştırma ile lise 1.sınıf öğrencilerinin düşünceleri doğrultusunda, lise 1.sınıf matematik programının amaç, içerik, yöntem ve teknikler, değerlendirme, öğretmen yeterlilikleri gibi boyutlar açısından değerlendirmesi ve bu değerlendirme kapsamında öğrencilerin düşünceleri ile çeşitli bağımsız değişkenler arasında bağıntıların olup olmadığının sınanması amaçlanmıştır. Bu genel amaç doğrultusunda belirtilen boyutlar altında; 1-öğrencilerin kendilerini başarılı gördükleri ve başarı ile cinsiyet arasında bir bağıntı olduğu tespit edilmiştir. 2-Lise 1.sınıf matematik programının amaçlarının çoğunluğunun gerçekleştiği ve bu amaçların tümünün gerçekleşme derecesi ile belirtilen değişkenler arasında bir bağıntı olduğu görülmüştür. 3-Lise 1.sınıf matematik programı kapsamı değerlendirildiğinde bazı eksikliklerin olduğu ve bazı konularun yeterince öğrenilemediği anlaşılmıştır. Kapsanda yer alan konular ile değişkenler arasında bağıntıların olduğu görülmüştür. 4-Lise 1.sınıf matematik programı yöntem ve teknikler açısından değerledirildiğinde ders kitabı ve dersin işlenişi konularında aksaklıklar olduğu görülmüştür. Yöntem ve teknikler hakkındaki öğrenci düşünceleri ile araştırmanın değişkenleri arasında bağıntı olduğu görülmüştür. 5-Yapılan ölçme ve değerlendirmede de bazı aksaklıklar ve değerlendirme ile değişkenler arasında bağıntıların olduğu görülmüştür. 6-Matematik öğretmenlerinin yeterlilikleri ile araştırmanın değişkenleri arasında da bağıntı bulunmuştur. SUMMARY This research focus on determining the effectiveness of the lycee 1 curriculum in secondary education according to the students opinions. The variables in the research are gender, school type(state and private), the branchs that students want to choose in lycee 2 and the achivement of students from their point of view. State and private high schools of İstanbul are population of the research. This research was carried out in 6 private and 18 state high schools which were selected with the method of proportional set samples of state and private high schools of İstanbul. Lycee 1 class, which was choosen by random sampling method from each school has formed the sample of the research. A total of 769 lycee 1 grade students' opinions have been evaluated those who have been included to the sample groups choosen by the graded sampling method. In this research the problem is expressed as follows, "What are the sufficient and insufficient aspects of the mathematics curriculum carried out in the lycee 1 grade and is there a relation to these aspects and gebder of the students, the type of their schools; state or private, the branchs that will be choosen in lycee 2 and the mathematics achivement of students from their point of view. This research is th survey model. The results concerning the information is obtained from the questionaire which evaluate the high school education lycee 1 grade mathematics curriculum. In this research according to the lycee 1 grade students' opinions, the mathematics curriculum of this grade is intended to be evaluated by the goals, content instruction methods and techniques, asssesment and the expertise of the mathematics teachers. Within this evaluation, it is purpose the examine and find out if there is an association between the opinions of the students and the independent variables.