Liselerde görev yapan öğretmenlerin kopya çekme davranışına ilişkin görüşleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ayhan Güneş

Danışman: AHMET ŞİRİN

Özet:

Bu araştırmada, farklı liselerde görev yapan öğretmenlerin kopya çeken öğrencilerin kopya çekme nedenleri hakkındaki görüşleri, kopya çekmeyi engellemek için ne gibi önlemlerin alınabileceği ve kopya çekme davranışı karşısında öğretmenlerin takınması gereken tavrın ne olması gerektiği, öğretmenler arasında çalışma süresine, cinsiyete, okul türüne ve branşa göre bir farklılık olup olmadığının araştırılması amaçlanmıştır. Tarama modeline uygun olarak düzenlenen araştırmada aşağıdaki sorulara cevap aranmıştır: 1. Öğretmenler, öğrencilerin kopya çekme nedenleri hakkında hangi düşüncelere sahiptirler? 2. Öğretmenler, kopya çeken öğrenciler hakkında ne gibi düşüncelere sahiptirler? 3. Kopya çekmeyi engellemek için öğretmenlere ne gibi görevler düşmektedir? 4. Kadın ve erkek öğretmenlerin kopya çekme davranışı hakkındaki düşüncelerinde bir farklılık var mıdır? 5. Farklı branşlardaki öğretmenlerin kopya çekme davranışı hakkındaki düşüncelerinde bir farklılık var mıdır? 6. Görev süresine göre öğretmenlerin kopya çekme davranışı hakkındaki düşüncelerinde bir farklılık var mıdır? 7. Farklı okul türlerinde görev yapan öğretmenlerin kopya çekme davranışı hakkında sahip oldukları düşünceleri arasında farklılık var mıdır? Araştırmanın örneklemini İstanbul ili Bahçelievler ilçesinde bulunan Anadolu Liseleri, Meslek Liseleri ve İmam Hatip Liselerinde görev yapan öğretmenler oluşturmuştur. Bu okullarda görev yapan 282 öğretmenin ölçekteki yargılara verdiği cevaplar baz alınarak analizler yapılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu ve araştırmacı tarafından uzman görüşü alınarak ve bu alanda yapılan akademik çalışmalardaki fikirler de baz alınarak hazırlanan, daha önce de araştırmacının bir çalışmasında kullandığı ve sonradan güncellediği bir ölçek oluşturacaktır. Likert tipli veri toplama aracında maddeler dört aralıklı olarak derecelendirilmiştir. Araştırmacının kullandığı ölçek 27 maddeden oluşmaktadır. Araştırmacı tarafından bu ölçek ile ilgili faktör analizi yapmak için Barlett testi (Barlett Test of Sphericity) ve Kaiser – Meyer – Olkin Measure of Sampling Adequacy (KMO) değerleri hesaplanmıştır. Kopya Çekme Davranışı Ölçeğinin KMO değeri 0,785 Barlett testi değeri 2429,383 (sd= 351, p<0,000)‟dir. Ölçeğin iç tutarlılık kat sayısısı (Cronbach Alpha) hesaplanmış, 0.733 bulunmuştur. Araştırmadan elde edilen verilerle ilgili yapılan analizler, frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), bağımsız grup t-testi, posthoc, gibi testlerdir. Araştırmadan elde edilen bulgular şunlardır: Öğretmenlerin büyük çoğunluğu ezbere dayalı eğitim, müfredatın çok yoğun olması, okul sınavları yanında merkezi sınavların da yapılıyor olması, toplumun kopya çekme davranışına bakışı gibi faktörlerin kopya çekme davranışına yönlendirdiği görüşüne sahip oldukları görülmektedir. Öğretmenlerin büyük çoğunluğu kopya çekmeyi engellemek için hep aynı sınav sisteminin kullanılmaması gerektiği, kopya çeken öğrencilerin gerekli cezayı alması gerektiği, sınıfı geçmek için sınavların tek kriter olmaması gerektiği, öğrencilerin yıl içindeki performanslarının dikkate alınması gerektiği, kopya çekenlere göz yumulmaması gerektiği konusunda hemfikir oldukları görülmektedir. Kadın ve erkek öğretmenlerin kopya çekme davranışı hakkındaki düşüncelerinde anlamlı bir farklılık yoktur. Farklı branşlardaki öğretmenlerin kopya çekme davranışı hakkındaki düşüncelerinde anlamlı bir farklılık yoktur. Görev süresine göre öğretmenlerin kopya çekme davranışı hakkındaki düşüncelerinde anlamlı bir farklılık yoktur. Farklı okul türlerinde görev yapan öğretmenlerin kopya çekme davranışı hakkında sahip oldukları düşünceleri arasında anlamlı bir farklılık görülmektedir. Anahtar Kelimeler: Kopya, kopya çekme, intihal, istenmeyen davranışlar ABSTRACT This study aims to investigate the opinions of the teachers teaching in different high schools about the reasons of students' cheating, to clear what kind of measures can be taken and what kind of attitudes should be assumed, to research whether there is a difference between the teachers in terms of work hours, gender, type of schools and subject matter. In this study, prepared in compliance with the survey model, the answers of the questions below are looked for: 1. What kind of opinions do the teachers have about the reaons of students' cheating? 2. What kind of opinions do the teachers have about the behaviour of cheating? 3. What kind of responsibilities do the teachers have to avoid cheating? 4. Are there differences between the opinions of male and female teachers about the behaviour of cheating? 5. Are there differences between the opinions of the teachers from different branches about the behaviour of cheating? 6. Are there differences based on work hoursbetween the opinions of the teachers about the behaviour of cheating? 7. Are there differences between the opinion ofteachers teaching in different types of schools about the behaviour of cheating? The sample of the research are the teachers working at Anatolian High Schools, Vocational High Schools, and Religious Vocational (İmam Hatip) High Schools in Bahçelievler, İstanbul. The responses of 282 teachers who work at these schools to the statements in scale have been base for analysis. Personal information form and a questionnaire constitute data collection tools of the study. The scale, based upon expert opinion and literature review of the field, has been designed by the researcher and was used in one of his study beforehand, then updated by him. The items have been gradated by four point Likert scale in the data collection tool. The scale employed by the researcher consists of 27 items. To carry out factor analysis for this scale, the researcher calculatedBarlett Test of Sphericity and Kaiser – Meyer – Olkin Measure of Sampling Adequacy (KMO) values. The KMO value of the Scale of the Behaviour of Cheating is 0,785, and the Barlett Test value is 2429,383 (sd= 351, p<0,000). The internal consistency coefficient of the scale (Cronbach Alpha) has been calculated and found as 0,733. The findings of the study have been analyzed with frequency, percentage, arithmetic mean, standard deviation, single direction variance analysis (ANOVA), post-hoc, and independent group t-tests. The findings obtained from the research are as follows: The majority of the teachers have the idea that such factors as education based on memorization, intensive curriculums, nationwide tests along school tests, and the society‟s view of cheating incline students to the behaviour of cheating. The majority of the teachers agree on the idea that the same kind of test system should not be implemented constantly in order to prevent cheating. Besides, they state that students who tend to cheat should be punished, passing grade should not only be based on test scores, but the performance of the students should be taken into consideration. Also, they say that counseling service should inform the students about the subject. There is not any meaningful difference between the ideas of male and female teachers. There is not any meaningful difference between the ideas of the teachers who are in different branches. As for work hours, there is not any meaningful difference between the ideas of the teachers about the behaviour of cheating. It is clear that the teachers who work at different types of schools have a meaningful difference in their view of the behaviour of cheating. Keywords: Cheat, cheating, plagiarism, unwanted behaviours.