Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: EVREN DENİZ
Danışman: Mehmet Ünlü
Özet:
ÖZET
Bu çalışma, üstün yetenekli öğrenciler ile normal gelişim gösteren akranlarının bir arada bulunduğu sınıflarda Coğrafya dersine göre bir programın olmayışı ve üstün yetenekli öğrencilerin derslerine giren öğretmenlerin uygulamada yaşadığı sıkıntılar dikkate alınarak hazırlanmıştır. Bu amaçla Coğrafya dersinde 9. Sınıf “İklim Bilgisi” ünitesi zenginleştirilmiş öğretim programına uygun olarak yeniden hazırlanmıştır. Araştırmada, günümüzde uygulanmakta olan Coğrafya öğretim programına ilişkin eleştirel bir değerlendirme yapılmıştır. Günümüzde uygulanan öğretim programlarının iyileştirilmesi için yapılması gerekenlerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Eylem araştırması yöntem olarak belirlenmiştir.
Milli Eğitim Bakanlığı’na (MEB) bağlı Mersin ili Toroslar ilçesindeki Özel Mersin Bahçeşehir Anadolu Lisesi’nde kayıtlı ve “Bilimsel Yetenekleri Fark Ettirme” programına kayıtlı üstün yetenekli olarak tanılanmış 5 öğrenci ile 15 normal gelişim gösteren öğrenci olmak üzere toplamda 20 öğrenci araştırmanın çalışma grubunu oluşturmaktadır. Araştırma dört haftalık sürede haftada iki ders (80 dakika) olarak belirlenmiştir. Derslere katılım gösteren 20 öğrencinin verileri değerlendirmeye alınmıştır.
Yapılandırılmış görüşme formları, yansıtıcı günlükler ve araştırmacı notları araştırmanın veri toplama araçlarıdır.
Araştırma bulgularına göre, yetenekli öğrencilerle üstün yetenekli olmayan öğrencilerin bir arada bulunduğu sınıflarda zenginleştirilen programın öğrencilerin derse olan ilgilerini ve dersteki başarılarını arttırdığı görülmüştür. Araştırmacı notları ve öğrenci görüşleri, öğrencilerin daha önceki derslerinden farklı olarak uygulamalı ders işlemeleri, söz konusu uygulamalara katılmaktan, öğrendiklerini günlük hayatla ilişkilendirmekten keyif aldıklarını göstermiştir. Öğrencilerin öğrendikleri bilgileri yapılandırarak öğrenmelerinin daha kalıcı olduğu görülmüştür. Alanda bulunan araştırmacı ve uygulayıcılara dönük etkin program oluşturma/geliştirme ve uygulama süreci ile ilgili önerilere çalışmada yer verilmiştir.
Anahtar sözcükler: Coğrafya, Üstün yetenekli, zenginleştirilmiş öğretim, orta öğretim, eğitim