Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bahçeşehir Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Global İlişkiler Anabilim Dalı (Disiplinlerarası), Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: HAFİZE BERNA ÇAKIR
Danışman: Alaeddin Yalçınkaya
Özet:
BİR KUŞAK, BİR YOL PROJESİ VE İPEK
YOLU ÇİN-TÜRKİYE İLİŞKİLERİ VE BEKLENTİLERİ
Hafize Berna Çakır
Küresel Siyaset ve Uluslararası
İlişkiler Yüksek Lisans Programı
Tez Danışmanı: Prof. Dr. Alaeddin
Yalçınkaya
Ağustos 2021, 133 Sayfa
Tarihi İpek Yolu, başlangıç noktası olarak
Çin’den başlayıp Orta Asya üzerinden Avrupa’ya ulaşan çok ağlı bir ticaret
yoludur. İpek Yolu ile sadece mallar nakledilmemiş, insanlar, kültürler ve
dinler de aktarılmıştır. İpek Yolu her ne kadar Çin’den başlasa da yolun büyük
bir kısmı Türklerin hâkimiyetindeki topraklardan geçmekteydi. Dolayısıyla Türk
Devletlerinin sağladığı siyasi ve askeri güvenlik olmadan bu yolun işlevsel
olması mümkün değildi. 2013 yılından itibaren Çin “Bir Kuşak Bir Yol” projesini
gündeme getirmeye başlamış ve İpek Yolu’nu hayata geçirme çabalarına
girişmiştir. Ancak bu projenin Çin’in aynı zamanda yayılmacı politikalarının
önemli bir aracı olduğu görülmektedir. Çünkü "Yeni İpek Yolu", ilk
defa TRACECA projesi ve örgütü tarafından kullanılmıştır. Ayrıca Çin, TRACECA
projesi kapsamında yapılan bazı yol güzergâhlarını herhangi bir yatırım
yapmadan kullanarak mallarını ve kültürünü Avrupa’ya aktarmayı hedeflemektedir.
Çin’in bu projeyle Avrupa’ya açılma stratejisi AB tarafından da temkinle
karşılanmaktadır. Çin’den başlayıp Türkiye’de orta koridoru kullanarak
Avrupa’ya bağlanan söz konusu projede; Türkiye’nin jeopolitik açıdan avantajlı
durumda olduğu söylense de, yapılan anlaşmaların, ortaya konulan şartların iyi
değerlendirilmemesi halinde zararlı çıkılabileceği olasılığının da dikkate
alınması gerekmektedir. Ülkemizin can damarı olan KOBİ’ler tarafından üretilen
mallar Çin’de de üretilmektedir. Çin pazarlarının teklifsiz bir şekilde Türkiye
üzerinden Avrupa’ya açılmasının Türkiye’nin AB üyesi ülkeler ile ticaretine de
sekte vurması olasıdır. Diğer taraftan bu projenin Çin’in ABD ile ticaret
savaşlarının önemli ölçüde siyasi boyutları bulunmaktadır. Bu çalışma
kapsamında projeye, küresel ve bölgesel güçleri ile proje kapsamındaki
ülkelerin çıkarları veya maruz kaldıkları tehditler ile uluslararası ilişkiler prensipleri
çerçevesinde, mütekabiliyet ve benzeri ilkeler dikkate alınarak
yaklaşılmaktadır. Bununla beraber incelenen kaynaklar ışığında girişimin önemli
ölçüde birçok devletin katıldığı işbirliğinden çok Çin'in etkinlik kurma
projesi olduğu değerlendirilmiştir. Bu kapsamda Türkiye’nin projeye katılma,
destek verme, aktif rol alma konularındaki konumunun belirlenmesi açısından
projenin avantaj ve dezavantajları tartışılmıştır.
Anahtar
Kelimeler: İpek Yolu, Bir
Kuşak Bir Yol, Çin, ABD, Emperyalist.
“ONE BELT, ONE ROAD PROJECT” AND
SILK ROAD:
CHINA-TURKEY RELATIONS AND EXPECTATIONS
Hafize Berna Çakır
Master's Program in Global
Politics and International Relations
Thesis Supervisor: Prof. Dr.
Alaeddin Yalçınkaya
August 2021, 133 page
The historical Silk Road is a multi-networked
trade route starting from China and reaching Europe through Central Asia. Not
only goods were transported through the Silk Road, but also people, cultures
and religions. Although the Silk Road started from China, a large part of the
road passed through the lands dominated by the Turkish States. Therefore, this
road could not be functional without the political and military security
provided by the Turkish states. Since 2013, China has
begun to bring the “One Belt One Road” project to the agenda and has embarked
on the efforts to implement the Silk Road. However, it is thought that bringing
this to the agenda is based on China's expansionist policies. Because the "New
Silk Road" was used for the first time by TRACECA project and
organization. In addition, it aims to transfer its goods and culture to Europe
by using some of the road routes made within the scope of TRACECA project
without any investment. China's strategy to open up to Europe with this project
is also meticulously met by the EU. “One Belt One Road” project is using the
central corridor in Turkey, and connected to Europe; Despite being told that
Turkey is in an advantageous position in terms of geopolitics, of the
agreements, if not better assessment of the conditions laid down must be taken
into account, the possibility of harmful exited. The goods produced by Turkish
firms , are also produced in China. It is possible that the unsolicited opening
of Chinese products to European markets via Turkey will aslo disrupt Turkey's
trade wiht EU member states. Within the scope of this study, the Project is
approached by taking into account reciprocity and similar principles, within
the framework of global and regional Powers and the interest of the countries wihtin
the scope of the project or the threats they are exposed to, and other
principles of international relations. However, in the light of the sources
examinde, it has been evaluated that the initiative is China's event-building
porject rather than the cooperation in which many states participates. In this
context, the advantages and disadvantages of the projects were discussed in
terms of determining Turkey's position in participating, supporting and taking
an active role in the Project.
Keywords: Silk Road, “One Belt, One Road”, China, USA, Imperialist.