Çokuluslu işletmelerde kurum kültürünün incelenmesine yönelik bir araştırma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2004

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: PINAR YILDIZ

Danışman: Ebru Özgen

Özet:

19,yüzyılın sonlarından 20,yüzyılın bitimine kadar geçen süre zarfında " küreselleşme " ya da diğer bir ifade ile " Globalleşme " her geçen gün artan bir hızla ilerlemektedir.Bu hızlı ilerleyiş ekonomik sınırların kalkmasını beraberinde getirmektedir. Küreselleşme özünde dünya yı tek bir ekonomik Pazar olarak görme eğilimidir.Dünya üzerinde mevcut ticari ve ekonomik sınırların kaldırılması esastır. Bu çalışmamızda öncelikle çok uluslu işletme kavramı ve halkla ilişkiler uygulama alanları açıklanmıştır.İkinci bölümde " kültür " kavramının tanımı yapılmış kültürü olşturan unsurların neler olduğu açıklanmıştır.Kültür aynı coğrafyada yaşayan insanların,bir bütün olarak aynı dili konuşması sonucunu doğurmaktadır.İnanç,dil,ahlak,etikler,tutum ve davranışlar,estetik değerler,tarih ve daha pek çok unsur kültürü karakterize eden unsurlar olarak ifade edilmiştir. Daha sonra kültürün öğeleri ve takip eden bölümde kurum kültürünün halkla ilişkiler çalışmaları üzerindeki önem ve uygulamaları anlatılmıştır. Üçüncü bölüm bizim asıl ulaşmak istediğimiz noktayı teşkil eden Türkiye deki kültürel çevrenin uluslar arası ve çok uluslu firmalar üzerindeki etkilerini ortaya koymaya yönelik olmuştur.Türkiye de faaliyet gösteren çokuluslu firmalardan biri seçilerek yerel kültürden ne şekilde etkilendiği üzerinde durulmuş,kültürel birlik sağlamada kullanılan halkla ilişkiler çalışmaları Nestle örneğinde araştırılmış ve sonuçları değerlendirilmiştir. SAMMARY The notion of " globalization " , which appeared at the end of 19 th century,advances quickly since that time.In this globalization period,economic limits are disappeared,physical limits also became transparent due to economic cooperation. " Globalization " tends to perceive the world as unique economic market.Howewer,it's essential to disappear all commercial and economic limits. In this study,first,we defined " multinational firm " and " public relations application fields ". Secondly,we defined the notion of " culture " and " the elements of culture " . Culture is the mass of human which is living on the same geographic space and is using the same langage.Langage,ethics.belief.attitudes,behaviours,esthetic values,hiztory and so many things are defined as the characteristics factors culture.Then,we analysed the cultural elements and the importance of corporate culture on public relations activities. In third section,we analysed the influences of cultural environments in Turkey on international and multinational firms.We studied the Nestle example to analyse the influences of local cultures on multinational firms activating in Turkey and the public relations activities To constitute the cultural union.Finally,we evaluated the results of the study.