Dış ticarette etkin pazarlama stratejileri üzerine bir saha araştırması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Sultan Demir

Danışman: MEHMET MELEMEN

Özet:

İşletmeler varlıklarını sürdürebilmek ve rekabette ön plana çıkabilmek için işletme içinde çeşitli stratejiler uygulamak isterler. Bu stratejiler ilgili pazarın seçimi, pazara uygun müşteri taleplerinin değerlendirilmesi sonucu ürün konuşlandırması çalışmaları ve uygulanması, fiyat/ maliyet analizleri, sürekli olarak sürecin ve sonuçların değerlendirerek geliştirilmesi, satış teknikleri ve müşteri deneyiminde uzmanlaşma gibi pek çok konuyu kapsamaktadır. Bütün bu karar alma noktalarında tüm olasılıkları değerlendirerek hareket etmeye çalışan ve sadece rakiplerini taklit etmek yerine fark yaratmaya gayret eden ekonomik birimler daha karlı sonuçlar elde etmektedir. Giderek ülkelerin dış ticareti destekleyici politikalar da izlemesiyle açık ekonomiler yaygınlaşmış ve dünya daha yakından takip edilmesi gereken geniş bir pazar haline gelmiştir. Bu pazardan iyi bir pay alabilmek ne hedeflendiği ve bu hedefe ulaşma yollarının nasıl tasarlandığı ile yakından ilgilidir. Bu nedenle tezimizde özellikle uygulanabilecek yollar konusunda bir fikir verebilmesi açısından pazarlama kavramı detaylandırılmıştır. Bu çalışmada dış ticaret kavramının ihracat konusu işlenmiş, ihracatın ülkeye ve işletmelere etkisi üzerinde durulmuş ve bu bağlamda işletme stratejilerinin işletmeler için önemi vurgulanmış ve uygulanabilecek olan stratejiler açıklanmıştır. Tez çalışması dış ticaret kavramında hizmet ihracatı üzerine yoğunlaşarak, pazarlama ve uluslararası pazarlama konusunda gerekli süreçsel bilgileri içermekte ve bu süreçte hangi stratejik karar alma noktalarının ve değişimlerinin yaşandığını vurgulamaktadır. Saha çalışması olarak hızla değişen sektörlerlerden telekomünikasyon sektöründen bir firmanın yaptığı carrier (uluslar arası ses ve data hizmeti taşıma işi) konu alınmış, çeşitli yazılı basın, makale, kitap ve internet kaynaklarından yararlanılmıştır. SUMMARY Companies would like to apply different strategies to survive and proceed on their ways by looming large. These strategies comprehend so many issues such as choosing the market, presenting the product to the market in compliance with evaluating customer demands, analysis of price and cost, revising and improving the process constantly, sales techniques and specializing in customer experiences. Economic units which try to move by considering all posibilities and make effort to create a difference instead of only imitating their rivals can achieve more profitable results. Open economies have become commonplace with the help of that goverments follow up the politics which support foreign trade recently and no doubt, this situation result in that world becomes a market that should be monitored intimately. To take a good part from this global market is concerned with which target and ways are choosen and had in place. Therefore, in this study, marketing subject has been detailed to give opinion abouth the ways that companies may be applied. In this thesis, exporting has been expanded, layed emphasis on the effects of exporting to companies and countries and tried to explained the strategic decision- making points. Study contains necessary theoretical informations about marketing and international marketing, besides important decision pocess. International voice and data carrying business of a company from telecomunication sector, which is a dynamic sector, has been studied for fieldwork nad used assorted print media, articles, books and internet sources.