Sosyal medya ile değişen mahremiyet algısı


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Eda Altıparmak

Danışman: ERHAN AKYAZI

Özet:

Mahremiyet algısı insanın var olduğu ilk günden beri kendi içsel davranışından daha fazlası olmuş ve topluma mal olmuştur. Teknolojinin ardından teknolojinin silsilesi diyebileceğimiz dijitalleşmenin getirisiyle sosyal medya kanalları günden güne büyüyerek sosyal ve özel hayatımıza nüfuz etmiştir. İşte bu noktada insan yani ‘’sosyal medya kullanıcısı’’ mahremiyetinden feragat ettiği bir yapıya bürünmüştür. Mahremiyetin tekrar şekillendiği ve sınırların ortadan kaldırdığı sanal dünyada gözetleme ve gözetlenme farklı biçimleriyle bu mecralarda tekrar var olmuştur. Yeni teknolojiyle, kişiler görünmez bir göz tarafında gözetlenmekte ve onun hegemonyasını olağan karşılamaktadır. Sadece yönetimsel organizasyonlar değil, gözetlenen kullanıcı sosyal medya kanalları ile ‘’gözetleyen’’ kişi de olmuştur. (stalker) Dolayısıyla siber uzay çağında mahremiyet alanının git gide sınırlarının kalktığını söylemek mümkündür. Web 2.0. ile gelen elektronik ortamda, bilhassa da sosyal medya platformlarında paylaşılan fotoğraf, video, konum, kişiye özel bilgiler vb. bireysel veriler kalıcı olduğu için bazen bu hal sosyal medya kullanıcılarını negatif yönde etkilemektedir. Bir bireyi bu ortamda var eden her türlü veri olarak tanımlanabilecek kişisel bilgilerin kullanımıyla ilgili sınırlılıklar, mahremiyete dair çeşitli tartışmaları da beraberinde getirmiştir. Dijital dünyada kişiler açısından mahremiyet konusu öncelikli gereksinimler arasında yer almaktadır. Hem toplumlara göre hem de kültürden kültüre farklılık gösteren mahremiyet ii olgusu zamandan zamana da farklılaşmaktadır. Bu noktada oluşan farklılıklar çok boyutlu bir kavramı ortaya çıkarmaktadır. İnsanlık tarihi kadar eski olan mahremiyet diğer kişilere belirtilmeyen, ifade edilmeyen gizliliktir. Enformasyon teknolojilerinde yaşanan gelişmeler mahremiyet olgusu hakkındaki sınırları tartışmaya açmıştır. -------------------- The perception of privacy has been more than its own internal behavior since the first day of human existence and it has had consequences on the society. Following the technology, the social media channels have grown day by day and snuggled into our social and private lives. At this point, the individual who is basically the "social media user", has been reformed in a way that it relinquishes its own privacy. In the virtual world in which privacy is reshaped and the boundaries are eliminated, surveillance and being watched exist in different forms. With the new technology, people are being watched by an invisible eye and his domination considered normal. Not only the managerial organizations, but also the supervised user with all social media channels became observer (stalker) person as well. Therefore, in the age of cyberspace it is possible to say that the limits of privacy have been removed. The electronic environment that comes with Web 2.0; the photos, videos, locations and personal information shared on social platforms are permanent and sometimes this situation may affect social media users in a negative way. The limitations on the use of personal information, which can be defined as any kind of data that creates an individual in this environment, have brought a variety of discussions about privacy. In the digital world, privacy is one of the most important priority for iv individuals. The perception of privacy, which varies from culture to culture, is different from time to time. At this point, the differences create a multidimensional concept. The privacy, which is old as the history of mankind, is unspecified and not mentioned to other people. Developments in information technologies have opened the limits on the perception of privacy. With the social media channels, nowadays privacy has evolved from being a private area and has been publicized. With the public sphere, the boundaries of the private sphere have been diminished and the social media, through the publicity based on the consumer culture, unfiltered the household life and the walls of privacy were lowered.