Türkiye de nüfus politikarı kapsamında gerçekleştirilen bilgilendirme-eğitim-iletişim (BEİ) kampanyalarının halkla ilişkiler açısından analizi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Leyla Köksal

Danışman: EMEL KARAYEL BİLBİL

Özet:

Multidisipliner yaklaşımla gerçekleştirilen Bilgilendirme, Eğitim, İletişim kampanyalarını Nüfus Politikaları kapsamında sınırlandırarak halkla ilişkiler disiplini açısından analiz edilmesi bu çalışmanın ana temasını oluşturmaktadır. Bilgilendirme Eğitim İletişim çalışmaları hem iletişim profesyonelleri hem de sağlık profesyonelleri tarafından ilgi görmektedir. “Bilgilendirme, Eğitim, İletişim” çalışmalarının amacı, hizmetleri topluma duyurmak ve tanıtmak, hizmeti nerede bulabilecekleri konusunda bilgi vermek, programın gerekliliği konusunda bireyleri eğitmek ve toplumda davranış değişikliği oluşturmaktır. Retrospektif yöntem kullanılarak gerçekleştirilen çalışmada, öncelikle ülkemizde gerçekleştirilen Bilgilendirme, Eğitim, İletişim çalışmalarına ulaşılmış daha sonra kampanya kapsamında değerlendirebilecek çalışmalar ayrıştırılmıştır. Ayrıca ülkemizde nüfus politikaları ile ilgili hazırlanan Bilgilendirme, Eğitim, İletişim materyalleri de çalışma kapsamına alınmıştır. Kampanyalar ve materyaller, düzenleyen kuruluş, gerçekleştirildiği tarih, işbirliği yapılan kuruluşlar, uygulanan iller, kullanılan kitle iletişim araçları, hedef kitleye göre sınıflandırılarak tartışılmıştır. Bilgilendirme, Eğitim, İletişim çalışmalarında, özellikle iletişimin tüm yönleri ile ilgili bir dizi temel sorunun olduğu ve kullanılan terimler ile ilgili bir görüş birliğinin olmadığı, çoğunlukla hedef kitle segmenyasyonun yapılmadığı, mesajların ve materyallerin hazırlanmasında, medya ile ilişkilerde sıkıntıların yaşandığı, gözlenmiştir. Multidisipliner bir çalışma ile gerçekleştirilmesi gereken Bilgilendirme, Eğitim, İletişim çalışmalarında iletişim ile ilgili sorunların çözüme ulaştırılabilmesi, iletişim ağlarının etkinliklerinin düzenlenmesi, sosyal paydaşlarla gerçekleştirilen iletişimin yönetilebilmesi için, halkla ilişkiler disiplininden faydalanılması bunun içinde, halkla ilişkiler uzmanının süreç içerisinde yer alması ve gerektiği kanaatine ulaşılmıştır. Anahtar kelimeler: Nüfus, Nüfus politikaları, “Bilgilendirme, Eğitim, İletişim”, Halkla İlişkiler, Halkla İlişkiler Adımları, Kampanya, Halkla İlişkiler kampanyaları için teorik modeller. ABSTRACT Main theme of this study is to restrict Information, Education and Communication Campaigns realized with multidisciplinary approach within the scope of Population Policies and to analyze them in terms of public relations discipline. Information, Education and Communication studies attract attention of both communication professionals and health professionals. The purpose of “Information, Education, Communication” studies is to announce and introduce services to public, to give information about where to find the service, to educate individuals about necessity of the program and to ensure behavior change in public. In the study that has been realized with retrospective method, Information, Education and Communication studies performed in our country have been achieved first and then studies to be evaluated within the campaign have been separated. Furthermore, Information, Education and Communication materials prepared in relation to the population policies in our country have also been taken into scope of the study. Campaigns and materials have been classified and discussed according to organizer institution, date of performance, cooperative institutions, provinces of implementations, mass communication means utilized and target audience. In Information, Education and Communication studies, it has been observed that there are a series of basic problems especially related to all the manners of communication, there is no consensus on the terms used, mainly target audience segmentation is not made, there are difficulties in relationships with media in preparation of messages and materials. It has been decided that public relations discipline should be utilized to solve problems related to communication, to organize activities of communication networks, to manage communication with social stakeholders in Information, Education and Communication studies required to be performed with a multidisciplinary study and for this purpose, public relations expert should be present within the process. Keywords: Population, Population Policies, “Information, Education and Communication”, Public Relations, Steps of Public Relations, Campaign, Theoretical models for public relations campaigns.