Tanzimat dönemi yazarlarının çocuk eğitimine dair eser ve görüşleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ayşenur Arslan Yıldız

Danışman: MURAT KOÇ

Özet:

ÖZET İnsanlık tarihinde yaşanılan çağın şartlarına uygun olarak çocuk, eğitim ve çocuk eğitimi ele alınmıştır. Yaşanılan çağa göre farklı şekilde ele alınan bu kavramlar, Tanzimat Devri’nde de değişen devlet ve toplum düzeni bağlamında değerlendirilmiştir. Osmanlı Devleti’nin yıkılış sürecinin ve Yeni Türk Edebiyatı’nın ilk evresi olan Tanzimat Devri’nde Tanzimat yazarları, çocuk eğitimini çok yönlü değerlendirmişlerdir. Çocuk eğitimini, çocuğun kavram olarak açıklanmasından başlayarak doğduğu ilk andan yetişkinlik sürecine kadar geniş bir zaman aralığını kapsayacak şekilde ele almışlardır. Bu çalışmada, Tanzimat Dönemi yazarlarının çocuk eğitimine dair yazmış olduğu eserler, hatıra türünde yazarların kendi çocukluk dönemini kaleme aldıkları eserler ve çocuklarının hatıra türünde yazmış oldukları eserler incelenmiştir. Çalışmanın bütününde Tanzimat yazarlarının çocuk eğitimine dair düşünceleri, kendi çocukluk eğitimleri ve kendi çocuklarının eğitimi ortaya konulmuştur. Öne sürmüş oldukları fikirler çağının ve yirmi birinci yüzyılın şartları dikkate alınarak pedagojik açıdan değerlendirilmiştir. -------------------- ABSTRACT Children, education and children's education were dealt with in accordance with the conditions of the era in human history. These concepts which were dealt with in different ways according to the eras, were also evaluated in the context of state and social order in The Tanzimat Era. In The Tanzimat Era which was phase of the collapse of the Ottoman Empire and the first phase of the New Turkish Literature, the Tanzimat writers evaluated child education in a multifaceted way. Children's education, starting from the description of the child as a concept from the first moment of his birth to adulthood took up to cover a wide range of time. In this study, the works written by the writers of the Tanzimat Period on children's education, the authors' writings on their childhood in the type of souvenir and the works written by their children in the type of souvenir has been examined. In the whole study, the ideas of Tanzimat authors about child education, education in their childhood and education of their children were put forward. They were evaluated pedagogically by taking into account the age of ideas and the conditions of the twenty-first century.