Medya işletmelerinin arz ve talep elastikiyetlerinin ölçülmesi ve piyasa yapısı


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Işıl Şimşek

Danışman: MEHMET ŞEVKET SAYILGAN

Özet:

MEDYA İŞLETMELERİNİN ARZ ve TALEP ELASTİKİYETLERİNİN ÖLÇÜLMESİ ve PİYASA YAPISI Sınırsız ihtiyaçlar karşısında sınırlı kaynakların optimum olarak dengelenmesi şeklinde tanımlanan ekonomi biliminin ihtiyaç olarak ortaya çıkan tüketim faaliyeti ile ihtiyaçların giderilmesi için ortaya konan üretim faaliyetleri mikroekonomi konusu olarak incelenmektedir. Farklı nitelikleriyle ortaya çıkan ve kendi içinde bir hiyerarşiye sahip olan ihtiyaç kavramı içinde medya işletmeleri kültürel organizasyonlar olarak kabul edilmekte ve bireylerin sosyal ihtiyaçlarını giderebilmek için faaliyette bulunmaktadırlar. Bu çalışmada medya kavramı içinde gazete, dergi, sinema, radyo ve televizyon işletmelerinin mikro ekonomik koşulları talep yapısına göre izler, dinler ve okur kitle ile reklam verenler boyutunda fiyat ve gelir elastikiyetine göre; arz yapısında ise fiyat dışı etkenlere bağlı olarak üretim koşullarını etkileyen temel değişkenler içinde incelenmiştir. Mevcut piyasa yapıları sektöre hâkim aktörler, mecraların yoğunlaşma seviyeleri, fiyat ve dağıtım politikalarıyla analiz edilmiştir. Buna göre, her bir mecranın kendine özgü koşulları olmakla birlikte medya ürün tüketicilerinin yazılı medya talep alışkanlıklarında fiyat ve gelir dışı etkenler belirleyici olurken, sinema izleyicilerinin fiyat ve gelir esnekliklerinde yüksek ilişki ortaya çıkmıştır. Reklam verenlerin reklam yatırımında sektörlerin büyüme kapasitesi ile her bir mecra için reklam verme davranışları benzerlik göstermemektedir. En yüksek gelir elastikiyetleri televizyon sektöründe ortaya çıkmaktadır. 2003-2013 yılları arasında medya sektörünün piyasa aktörlerinde değişim yaşanmakla birlikte her bir mecrada CR4 ve CR8 oranlarına göre ön plana çıkan güçlü aktörler varlıklarını sürdürmektedirler. Teknolojik değişimler hem medya üreticilerini hem de tüketici alışkanlıklarını nitel ve nicel boyutta değiştirmektedir. Anahtar kelimeler: Medya işletmeleri, fiyat elastikiyeti, gelir elastikiyeti, arz yapısı, piyasa analiziAnahtar Kelimeler : Medya İşletmeleri, Fiyat Elastikiyeti, Gelir Elastikiyeti, Arz Yapısı, Piyasa Analizi ABSTRACT MEASUREMENT OF BUSINESS MEDIA OF THE SUPPLY AND DEMAND ELASTICITY AND MARKET STRUCTURE Unlimited needs to be balanced against the limited resources optimally defined as consumption activities of economics emerged as the need to eliminate the need for production activities as set forth in microeconomics are examined. Media companies, which are emerging with different characteristics and their needs in the concept of having a hierarchy, is considered as cultural events and operated to resolve social needs of individuals. In these study, newspapers, magazines, cinema, radio and television companies, which are concept of media, micro-economic conditions according to the structure of demand audiences and readership with advertisers in size according to price and income elasticity; they have been examined in the supply structure depending on the non-price factors key variables affecting production conditions. Existing market structures have been analyzed with dominant actors in the sector, the concentration levels of media, price and distribution policies. Accordingly, there are unique conditions of each channel, and while habits of the consumer demand for media products in print media price and non-income factors, a high correlation has emerged in the price and incomes elasticity of cinema audiences. The growth capacity of the sector to invest in advertising and advertisers’ advertising behavior for each medium does not show similarity. The highest income elasticity is emerging in the television industry. Between the years 2003-2013 there has been a change in the media industry market actors and According to the CR4 and CR8 ratio in each channel to the fore the existence of powerful actors are subsisting. Technological changes have been changing both media producers and consumer habits in qualitative and quantitative size. Key words: Media companies, price elasticity, income elasticity, supply structure, market analysis Keywords : Media Companies, Price Elasticity, İncome Elasticity, Supply Structure, Market Analysis