Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: MOHAMED DIALLO
Danışman: Yılmaz Özdemir
Özet:ÖZET Tezimizin konusu “Mali'de Arapça Öğretimi”dir. Tezimizde Mali’nin tarihi hakkında kısaca bilgi verdikten sonra eğitim tarihi üzerinde durduk ve bu bölümde İslam’ın yayılması, geleneksel eğitim, sömürgeciliğin ülkeye hakim oluşu, sömürge okullarının açılması bağımsızlık sonrası Arapça eğitim, ve dini okulların modernleşme süreci konularına değindik. İkinci bölümde Mali'de eğitim kurumları konusunu ele aldık. Bu bölümde klasik dönemde din ve Arapça eğitimi veren kurumları işledik. Burada okulların açılışı, kurucuları, müfredatı, eğitim süresi, ıslah çalışmaları üzerinde durduk. Üçüncü bölümde ise, Mali’deki Arap İslâmî okulların eğitim programlarını işledik. Burada müfredat, ders kitapları, araç gereçleri, hocalar, yönetim ve finansman gibi konuları ele aldık. Dördüncü bölümde, Mali’de Arapça eğitimin sorunları ve çözüm yolları üzerinde durduk. Burada konuyla ilgilenen uzmanların farklı görüşlerini naklederek, ülkemizde henüz konunun son noktaya gelmediğine vurgu yaptık. Sonuç bölümünde ise, maddeler halinde Mali’de İslâmî Arapça eğitimin geçirdiği evreyi, bu noktada Türkiye ile benzer yönlerini, hatalı yaklaşımlarını, vardığımız sonucu ortaya koyduk. Bu çalışmamızla, Müslüman ülkeler arasında en azından alanımız olan din öğretimi alanında işbirliğine katkı sunmayı arzu ettik. -------------------- ABSTRACT The topic of this work “Arabic Education in Mali”. In this thesis, after giving brief information about the history of Mali, we focused on the history of education, and in this section we discussed about the spread of İslam, traditional education, and the dominance of colonialism in the country, the opening of colonial schools and the post-independence Arabic education and the modernization process of religious schools respectively. In the second part, we explained the topic of educational institutions in Mali. In this section, the topics covered up the institutions that provide religious-arabic education in the classical period. Here we focused on the opening of schools, the founders, the curriculum, the duration of the education, and the reform activities carried out related to this topic. In the third part, we discussed the educational programs of the Arab İslamic schools in Mali. Here we covered topics such as the curricula, textbooks, tools, instructors, management and finance respectively. In the fourth chapter, we focused on the problems and solutions of Arabic education in Mali. Here, we included the different opinions of the experts who are interested in the subject, where we emphasized that the issues have not reached the final point in our country yet. In the conclusion, we outlined the phases of Arabic İslamic education in Mali, on this point we mentioned the similarities of Arabic İslâmîc education in Mali with Turkey, the wrong approaches and the thesis concluded by putting forth the conclusion we have arrived at. With this study, we wish to contribute to the cooperation between Muslim countries at least in our field of religious education.