İlköğretim okulları öğretmenlerinin din algılarının sosyolojik tahlili: İstanbul-Bahçelievler örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2006

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Selman Yılmaz

Danışman: ALİ KÖSE

Özet:

Bu araştırma öğretmenlerin dini algılayış biçimleri, inanç ve ibadet düzeyleri gibi öğretmenlerdeki dini hayatın değişik biçimlerini tespit edebilmeye yöneliktir. Araştırmanın teorik kısmında öğretmenlerin dini algılayış biçimlerini etkileyen inanma ihtiyacı ile dini hayatın sosyolojik temellerini oluşturan: aile, okul ve çevre etkisinden bahsedilmiştir. Ayrıca toplumun bir ferdi olarak öğretmenler din ve toplumun karşılıklı ilişkilerinden ve modern toplumun dini algılayış biçiminden etkilendikleri için bu konular da incelenmiştir. Araştırmanın uygulamalı kısmında ise İstanbul ili Bahçelievler ilçesinde görev yapan ilköğretim okullarındaki öğretmenler üzerinde anket ve mülakatlar yapılmıştır. Daha sonra bu anket ve mülakatlar değerlendirilerek yorumlanmıştır. ABSTRACT This study is prepared to demonstrate different forms of religious life of teachers like their perspective on religion, belief and worship levels of them. In the theoretical part of this study; the need for belief which has influence on the perception of religion among teachers, and the effects of family, school and environment which prepare sociological grounds for religious life, are mentioned. In addition, since teachers as individuals of society are affected by modern society’s perspective on religion and the relationship between religion and society, these subjects are also analyzed. In the application part, surveys and interviews are made with the participation of teachers in Bahcelievler Town of Istanbul. Afterwards, these surveys and interviews are evaluated and interpreted.