Social media marketing: Exploring the user typology in Turkey


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İşletme Fakültesi, İngilizce İşletme Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2012

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: MESUT ÇİÇEK

Danışman: ZEYNEP İREM ERDOĞMUŞ

Özet:

SOSYAL MEDYA PAZARLAMASI: TURKİYE’DEKİ KULLANICI TİPOLOJİSİNİN KEŞFEDİLMESİ Sosyal Medya firmaların iş yapış şekillerinde önemli değişikliklere neden olmuştur. Sosyal medya özellikle bölümleme, markalaşma, müşteri ilişkileri yönetimi, pazar araştırması ve tutundurma ile ilgili pazarlama stratejilerinin uygulanmasında firmalara önemli ölçüde fırsat sağlar. Bu fırsatları doğru ve etkin bir şekilde değerlendirebilmek için firmalar bu yeni dijital dünyayı iyi analiz etmeli ve anlamalıdırlar. Böylece cağın gerisinde kalmadan başarılı sosyal medya pazarlama stratejileri geliştirebilirler. Etkin Stratejiler geliştirebilmek için firmaların başlangıç adımı sosyal medya kullanıcılarının kimler olduğunu bu kullanıcıların digital dünyada nasıl davrandıklarını anlamak olmalıdır. Bu amaçla tüketicileri sosyal medya araçlarını kullanım sıklığı, çeşitliliği ve tercihlerine göre gruplandırmak ve her grubun özelliklerini belirlemek oldukça önemlidir. Sosyal Teknografik Model’den esinlenilerek geliştirilen bu çalışmanın esas amacı tüketicileri sosyal medyadaki aktivite tercihlerine göre gruplandırmak ve her grubun demographic özellikleri ile içerik tercihlerini belirlemektir. Çalışmanın ikincil amacı ise tüketicilerin sosyal medya araçlarını kullanım motivasyonlarının keşfedilemesidir. Bu amaçla çalışamada hem keşifsel hemde betimsel araştırma teknikleri kullanılmıştır. Keşifsel çalışmada Türkiye’deki sosyal medya kullanıcılarının motivasyonlarının anlaşılması amaçlanmıştır. Diğer taraftan, betimsel araştırmada kullanıcıların sosyal medya aktivite tercihlerine göre gruplandırılmasına çalışılmıştır. Çalışmada likert tipi sorularla oluşturulan anket Türkiye’de 1001 sosyal medya kullanıcına uygulanmış elde edilen veriler SPSS 17.0 sürümünde kümeleme analizi, faktör analizi, ANOVA, ki-kare ve scheffe testleri ile test edilmiştir. Anahtar kelimeler: Sosyal Medya, Sosyal Medya Pazarlaması, Web 2.0, Tipoloji, Kümeleme Analizi SOCIAL MEDIA MARKETING: EXPLORING THE USER TYPOLOGY IN TURKEY ABSTRACT Social Media has led to a drastic change in the way of doing business. One of the most important impacts and contributions of social media has been on marketing especially segmentation, branding, customer relationship management, marketing research and promotion. Given the opportunities it provides, companies to analyze and understand this new generation digital world, and develop their social media marketing strategies well ahead in order to be successful in this new era. The starting step should be to understand who the users are, and how they behave. To do that, classifying diverse user behaviors into meaningful categories of user types, according to the frequency of use, variety of use and content preferences are very important. Mainly Inspired by the Social Technographic Model, the primary objective of this study is to classify the users according to their usage preferences of social media activities; and determine their demographic affinities and content preferences. A secondary objective is to explore what are the motivations to be present and/ or actively use social media tools. For this purpose, an exploratory research and a descriptive research are conducted in Turkey. The exploratory research provides insights for motivations of using social media in Turkey. On the other hand, the descriptive research is applied to cluster the users according to their preferences on social media. A likert type questionnaire is developed and applied to 1001 social media users in Turkey. Then, the data was tested with cluster analysis, factor analysis, ANOVA, chi-square, and scheffe tests using SPSS version 17.0. Keywords: Social Media, Social Media Marketing, Web 2.0, Typology, Cluster Analysis