Erving Goffman’ın dramaturjik kuramı çerçevesinde sosyal medyada selfie (özçekim) paylaşımları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Sinan Mehmet Tam

Danışman: AYŞE GÜL SONCU

Özet:

ERVİNG GOFFMAN’IN DRAMATURJİK KURAMI ÇERÇEVESİNDE SOSYAL MEDYADA SELFİE (ÖZÇEKİM) PAYLAŞIMLARI Selfie Türkçe çevirisiyle “Özçekim” son dönemlerde tüm dünya tarafından en çok ilgi çeken konuların başında gelmektedir. Mc Luhan’ın küresel köy olarak ifade ettiği gezegenimizde yaşanan bu gelişme hiç kuşkusuz Türkiye’yi de önemli oranda etkilemiş ve hala etkilemeye devam etmektedir. Farklı alanlarda özellikle psikoloji ve sosyoloji alanında bu konuyla ilgili çeşitli yorumlar getirilmektedir. Söz konusu tezde bu yorumlardan farklı olarak iletişim alanı çerçevesinden selfie ele alınmaktadır. Nitekim bu özelliğiyle çalışma iletişim bilimleri alanında ilk olma özelliği taşıdığından önem arz etmektedir. Benliğin selfieler aracılığıyla da gerçekleştiği düşüncesinden yola çıkılarak, Erving Goffman’ın Dramaturjik Eylem Kuramındaki esaslar çerçevesinden konu ele alınmıştır. Goffman insanın olduğu her yerde bir etkileşim ve dolayısıyla da bir performans sunumunun var olduğunu savunur. Bu araştırma; özçekim yoluyla bireylerin sosyal medyada ne şekilde bir benlik sunumunda bulunduğu amaçlanmaktadır. İçerik çözümlemesi yöntemi kullanılarak, amaçlı örneklem yoluyla belirlenen üç yaş grubuna ait 22959 gönderi içerisinden belirlenen 7449 selfie, 19 adet kategoriye ayrılarak analize tabi tutulmuş ve sonuçlar yorumlanmıştır. Elde edilen veriler ışığında; yaş grupları arasında farklı benlik sunumları tespit edilmekle birlikte, çoğu ferdin instagram hesaplarında var olan selfie paylaşımlarındaki benlik sunumlarına dikkat ettiği sonucu ortaya çıkmaktadır. Anahtar Kelimeler : Selfie (Özçekim), Benlik Sunumu, Dramaturjik Eylem Kuramı, Instagram. ABSTRACT ERVING GOFFMAN`S DRAMATURGICAL THEORY OF DRAMATURGİC APROACH AS PART OF SOCIAL MEDIA AND THE SHARİNG OF SELFIE Selfies refer to self-portraits taken by oneself using a digital camera or a smartphone. The selfie has become increasingly popular in social media, offering instant publishing and profile. According to McLuhan, who was the first person to popularize the concept of a global village and to consider its social effect, the world is now a global village where everyone has instant access to others anywhere in the world. As a consequence, selfies have had a significant influence on Turkish social culture. Clearly, this influence is both psychological and also sociological. In my study I discussed how selfie posting impacts on sociological and psychological behaviour. We can see that selfie posting is being used as a tool for expressive communication. Essentially, the research has, primarily, taken Goffman`s dramaturgical approach to demonstrate how selfie’s impact on people`s behaviours in social media. Content analysis with three disparate age groups has been carried out with 22,959 postings. I have taken 7449 selfies and have divided them into 19 categories and the result of this analysis has been expounded. Results also show that people`s behaviour differ according to their age groups. Keywords : Selfie, Self-Presentation, Dramaturgıcal Theory, Instagram.