Lise öğrencilerinin bağlanma stilleri ile atılganlık düzeyleri arasındaki ilişki


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2006

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Nükhet Onur

Danışman: Adem Semai Tuzcuoğlu

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Lise öğrencilerinin bağlanma stilleri ile atılganlık düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlayan bu araştırmada; yaş, cinsiyet, öğrenim gördükleri okul türü, kardeş sayısı, kaçıncı çocuk oldukları, annenin eğitim düzeyi, babanın eğitim düzeyi, anne ve baba meslekleri, ailenin gelir düzeyi, 0-2 yaş arasında bakım veren kişi, 2-6 yaş arasında bakım veren kişi gibi bağımsız değişkenler ele alınmıştır. Uygulama, 2004-2005 eğitim-öğretim yılında, Çorlu ilçe sınırları içerisinde bulunan ve araştırmaya katılmayı kabul eden Mehmet Akif Ersoy Anadolu Lisesi, Atatürk Çok Programlı Lise, Çorlu Lisesi, Ticaret Meslek Lisesi, Mimar Sinan Süper Lisesi, M. Rüştü Uzel Endüstri Meslek Liselerinden 227 kız, 252 erkek toplam 479 öğrenciyle tamamlanmıştır. Araştırmada atılganlık düzeylerini ölçmek için Rhatus Atılganlık Envanteri, bağlanma stillerini ölçmek için İlişki Ölçekleri Anketi (İÖA) ve genel bilgilere ulaşabilmek için Kişisel Bilgi Formu uygulanmıştır. Araştırma kapsamında kullanılan anket ile toplanan verilere ilişkin frekans ve yüzdelik dağılımlar bulunmuş, elde edilen sonuçlar tablolaştırılarak bulgular bölümünde yorumlanmıştır. Verilerin analizinde, atılganlık ve bağlanma puanlarının çeşitli demografik özellikler açısından farklılıklarını saptamak üzere çeşitli hipotez testleri kullanılmıştır. Demografik özelliklerin kendi içinde ikiden fazla gruba ayrıldığı durumlarda tek yönlü varyans analizi ANOVA kullanılmıştır. ANOVA’da fark çıkan durumlarda hangi ikili gruplar arasında fark olduğunu anlamak amacıyla tamamlayıcı hesaplardan Scheffe testi kullanılmıştır. Atılganlık ile bağlanma alt ölçekleri arasındaki korelasyon Pearson Momentler Korelayon Katsayısı ile bulunmuştur. Araştırma kapsamında tüm veriler çift yönlü olarak sınanmış ve anlamlılık düzeyi en az .05 düzeyinde kabul edilmiştir. Elde edilen tüm verilerin çözümlenmesinde sosyal bilimler alanında istatistiksel analiz için kullanılan SPSS 10.00 programı kullanılmıştır. Elde edilen bulgular; · Okul türü, kardeş sayısı, doğum sırası, babanın eğitim düzeyi, 0-2 yaş arasında bakım veren kişi, 2-6 yaş arasında bakım veren kişi değişkenleri ile atılganlık düzeyleri arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. Cinsiyet, yaş, sınıf, annenin eğitim düzeyi, anne ve babanın mesleği ile atılganlık arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. · Cinsiyet, yaş, okul türü, doğum sırası, annenin eğitim düzeyi, annenin mesleği, 0-2 yaş arasında bakım veren kişi, 2-6 yaş arasında bakım veren kişi değişkenleri ile bağlanma stilleri ile arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. Sınıf, babanın eğitim düzeyi, babanın mesleği, kardeş sayısı değişkenleri ile bağlanma stilleri arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. · Atılganlık ile bağlanma arasındaki ilişkileri belirlemek amacıyla yapılan Pearson çarpım moment korelasyon analizi sonucunda, güvenli bağlanma ile atılganlık arasında istatistiksel açıdan pozitif yönde; kaygılı bağlanma ile atılganlık arasında istatistiksel açıdan negatif yönde bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Bu durum atılganlık puanları yükseldikçe güvenli bağlanma puanlarının da yükseldiğini; öte yandan, atılganlık yükseldikçe kaygılı bağlanma puanlarının düştüğünü ortaya koymaktadır. SUMMARY In this study which aims to examine the relation between the attachment styles and assertiveness levels of high school students; independent variables such as age, gender, type of the school studying at, number of the brothers/sisters, number of the birth, education status of the mother and the father, level of income of the family, the person caring during at the age of 0-2, and the person caring between at the age of 2-6 are considered. This search was completed with 227 female, 252 male students from Mehmet Akif Ersoy Anatolian High School, Atatürk Multiprogrammed High School, Corlu High School, Trade Profession High School, Mimar Sinan Super High School, M.Rüştü Uzel Industry Profession High School which are located in Corlu district and accepted to participate in this search. In order to evaluate the assertiveness levels Rhatus Assertiveness Inventory, to measure the attachment styles Relation Criterion Poll, and to reach at the general information Personal Information Form were applied. Frequency and percentage of the dispersions related to the datums accumulated via the poll utilized in the extent of the search are found and the conclusions attained are commented in the findings chapter in a table. While analyzing the datas, various hypothesis tests were applied to determine the differences of the assertiveness and attachment points from the different kinds of demographic properties. In case of diversion of the demographic characteristics within more than two groups, one-way variance analysis ANOVA was used. When a difference came about in ANOVA, to understand between which bilateral groups there was a difference, Scheffe supplementary test were used. The corelation between assertiveness and attachement subcriterions was found with Pearson Moments Corelation Coefficent. During the search all the datas were tested two-way and expressiveness level were accapted minimum .05 level. To analyze all the datas gathered SPSS 10.00, which is used in social sciences for statistical analyze, was used. Findings; · Between the variables of type of the school, number of the brother/sister, number of the birth, education status of the father, person caring during at the age of 0-2, the person caring between at the age of 2-6 and levels of the assertiveness a meaningful difference was found. But no meaningful difference was found between the gender, age, class, education status of the mother, profession of the mother and the father and assertiveness. · Between the variables of gender, age, type of the school, education status of the mother, profession of the mother, person caring during at the age of 0-2, the person caring between at the age of 2-6 and attachment styles a meaningful difference was found. No meaningful difference was fonud between the variables of class, education status of the father, profession of the father, number of the brother/sister and attachment styles. · In the result of Pearson Multiplication Moment Corelation Analysis, that is applied to designate the relations between assertiveness and attachment, it was found that between safe attachment and assertiveness statistically positive, between anxious attachment and assertiveness statistically negative relation there was. This issue brings up that once the points of assertiveness rise, the points of safe attachment rise, on the other hand while the assertiveness rises, the points of anxious attachment dicrease.