Lisansüstü yabancı öğrencilerin yabancı dil olarak Türkçe öğrenmeye yönelik motivasyonları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Adan Hussein Mohamed

Danışman: Levent Deniz

Özet:

Bu çalışma, lisansüstü yabancı öğrencilerin yabancı dil olarak Türkçe öğrenmeye yönelik motivasyon durumlarını ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu kapsamda lisansüstü öğrencilerin motivasyonu ve öğrenmeleri sırasında karşılaştıkları başlıca zorluklar üzerinde durulmuştur. Çalışmada farklı motivasyon teorileri kullanılmış ve bu bağlamda, çalışma özellikle enstrümantal ve bütünleştirici motivasyona odaklanan sosyo-eğitim modelini ele almıştır (Gardner, Tremblay ve Masgoret, 1977, Gardner ve Tremblay, 1995). Yabancı dil motivasyonuna yönelik çalışmalar çoğunlukla nicel yöntemle gerçekleştirilirken, bu çalışmada karma yöntem yaklaşımı kullanılmıştır. Verileri toplamak için, 2018-2019 eğitim öğretim yılında Marmara Üniversitesi'nde Türkçe öğrenen 60 yüksek lisans öğrencisine 5’li derecelemeli Likert ölçeğiyle puanlanan soru formu (anket) uygulanmış ve yarı yapılandırılmış mülakat gerçekleştirilmiştir. Çalışmada ayrıntılı bilgi sahibi olmak ve kontrol edilemeyen dağılımdan kaçınmak için sadece yüksek lisans ve doktora programlarına devam eden yabancı uyruklu öğrenciler dâhil edilmiştir. Teorik kavrayışa ve toplanan verilerden elde edilen deneyimsel sonuçlara dayanarak, araştırma bulguları açıkça öğrencilerin hem araçsal hem de bütünleşik olarak motive olduklarını göstermektedir. Bununla beraber araçsal motivasyonlarının bütünleştirici motivasyondan biraz daha yüksek olduğu görülmektedir. Bulgular ayrıca geleneksel dil öğrenme becerilerinin özellikle dinleme, konuşma ve yazma becerilerinin bu öğrencilerin karşılaştığı en temel zorluklar olduğunu vurgulamaktadır. -------------------- This study portraits the motivational situation of post graduate foreign students’ motivation towards learning Turkish as a foreign language. Emphases were given on student’s motivation and major difficulties faced by the students throughout their learning. Different motivational theories were availed to keep the study manageable. In this regard the study specifically addressed, Socio-educational model (Gardner, Tremblay & Masgoret, 1977, Gardner & Tremblay, 1995) with particular focus on instrumental and integrative motivation. While the majority of foreign language motivation studies were conducted quantitatively, this study deployed mixed-method approach. Questionnaire with items graded in 5-point Likert scale and semi-structured interview were administered to elicit data from 60 purposively selected post graduate foreign students learning Turkish at Marmara University in 2018-2019 academic year. To have detailed information and avoid uncontrollable dispersion in the study only those foreign students pursuing their Master and PHD were selectively included as the primary research participants. Based on theoretical insight and the empirical result gained from the collected data the study finding explicitly disclosed that students are both instrumentally and integratively motivated, but their instrumental motivation is slightly higher than integrative motivation. The finding also highlights that traditional language learning skills particularly listening, speaking and writing skills are the major difficulties being encountered by these students. ,