Müzik öğretmeni adaylarının piyano dersindeki başarıları ile kişilik özellikleri arasındaki ilişki


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: EKİN ÇORAKLI

Danışman: MARİ BARSAMYAN

Özet:

Bu araştırmada, müzik öğretmeni adaylarının piyano dersindeki başarıları ile kişilik özellikleri arasındaki ilişki araştırılmıştır. Türkiye’nin üç ayrı üniversitesinden 48’i kız ve 24’ü erkek olmak üzere toplam 72 müzik eğitimi anabilim dalı öğrencisinin oluşturduğu örneklem grubuna, Cattell 16 PF Kişilik Envanteri ve demografik özelliklerin ölçülmesi amacıyla araştırmacı tarafından hazırlanan form uygulanmıştır. Verileri analiz etmek için, Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı, Spearman Sıra Farkları Korelasyon Katsayısı, İlişkisiz Grup t Testi ve Tek yönlü Varyans Analizi (ANOVA) teknikleri kullanılmıştır. Sonuçlar, müzik öğretmeni adaylarının piyano dersindeki başarıları ile C (Strese Tolerans), F (Canlılık), I (Duyarlılık), Q1 (Değişime Açıklık) ve Q3 (Mükemmeliyetçilik) özellikleri arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğunu göstermiştir. Araştırmada ayrıca, müzik öğretmeni adaylarının her gün piyano çalışma durumuna göre piyano ders başarılarının farklılaştığı saptanmıştır. Ancak, müzik öğretmeni adaylarının cinsiyet, yaş, mezun olunan lise türü, evde piyano olma durumu ve ailede amatör veya profesyonel olarak müzikle ilgilenen bir kişi olma durumuna göre piyano ders başarıları farklılaşmamaktadır. Anahtar Kelimeler: Piyano ders başarısı, kişilik, kişilik özellikleri, müzik eğitimi, müzik öğretmeni adayları. ABSTRACT In this research, the relationship between the achievement in piano lessons and personality traits of intending music teachers was investigated. A sample of 72 music education students, consisting of 48 females and 24 males from 3 different universities in Turkey, completed Cattell’s 16 Personality Factor Questionnaire and a questionnaire in which some demographic characteristics were asked. Pearson Correlation Coefficient, Spearman Rank Correlation Coefficient, Analysis of Varience (ANOVA) and Independent Samples t Test were used to analyze the data. According to the results, the achievement in piano lessons of intending music teachers were positively correlated with the traits C (Emotional Stability), F (Liveliness), I (Senstivity), Q1 (Openness to Change) and Q3 (Perfectionism). It was also found in the research that, the achievement in piano lessons of intending music teachers were significantly different according to their working on piano everday. However, the achievement in piano lessons of intending music teachers were not significantly different according to their gender, age, type of high school they were graduated from, the age of starting playing piano and existing at least one individual who has professionaly or amateurish interest on music in the family. Key Words: Achievement in piano lessons, personality, personality traits, music education, intending music teachers