Kentsel dönüşüm bağlamında çağdaş sanat ve heykel uygulamaları eğitimi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Elçin Şener

Danışman: TAYFUN AKKAYA

Özet:

Bu araştırma, Güzel Sanatlar Eğitimi veren Fakültelerdeki öğrencilerin; çağdaş sanatlar alanında üç boyutlu heykel çalışmalarında, kuramsal bilgi ve pratik becerilerindeki kaliteyi yükseltmeyi amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda; disiplinlerarası sanat anlayışından yola çıkarak çağdaş sanatların yeni eğilimlerini içeren, bir araştırma-inceleme modeli tasarlanmıştır. “Çağdaş Sanatta Yeni Eğilimler” adlı bu ders modeli geleceğin sanat eğitmenlerine yönelik olarak çağdaş sanatların özünü en doğru şekilde aktarmayı amaçlar. Araştırma ayrıca bu ders modelinin öğrenciler üzerindeki etkisini de incelenmiştir. Eylem araştırması deseni kullanılan bu araştırmada aşağıdaki sorulara cevap aranmıştır: 1. “Çağdaş Sanatta Yeni Eğilimler” dersinde edinilecek teorik bilgilerin öğrencilerin sanatsal beceri düzeylerine sağlayacağı katkı ne olacaktır? 2. “Çağdaş Sanatta Yeni Eğilimler” dersinin, öğrencilerin akademik başarı düzeylerine etkisi ne olcaktır? 3. Saha çalışmasının (workshop projesi) öğrencilere sağlayacağı katkı nedir ? 4. Bu ders öğrencilerin eğitmen kimliklerine nasıl bir etkide bulunacaktır? Bu araştırmanın çalışma grubunu; 2016-2017 Eğitim - Öğretim yılı II. Yarıyılda, T.C. Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Resim-İş Eğitimi Anabilim Dalı, 4. Sınıf Heykel Anasanat Atölyesi (A.S.A.) öğrencileri oluşturmuştur. Çalışma grubu öğrencileri: 6’sı kız ve 4’ü erkek öğrenci olmak üzere toplam 10 kişidir. Bu araştırmanın evrenini: Fakülte ölçekli sanat eğitiminde Heykel Anasanat dalını seçmiş olan 4. Sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Nitel bir yöntemle on bir haftalık bir süreçte planlanan bu araştırmanın veri toplama araçlarında; Öğrenci Günlüğü, Video Kayıtları, Araştırmacı Günlüğü, Odak Grup Görüşmesi kullanılmıştır. Bunun yanı sıra Workshop Uygulaması sonucunda elde edilen üç boyutlu heykelleri değerlendirmek amaçlı, Sanatsal Çalışmalar İçin Dereceli Puanlama Anahtarı kullanılmıştır. Nitel veriler “betimsel analiz”den yararlanarak çözümlenmiştir. Ayrıca bu araştırmada ön test ve son test uygulamalarını değerlendirmek için SPSS programı kullanılarak; geçerlilik, güvenirlik ve korelasyon analizleri yapılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular şunlardır: Uygulama öncesinde öğrencilerin; çağdaş sanatlar alanında teorik bilgilerinde ve pratik uygulamalarında yetersiz oldukları ve çağdaş sanatlar alanında ön yargılı ve olumsuz bir tutuma sahip oldukları ortaya çıkmıştır. “Çağdaş Sanatta Yeni Eğilimler” ders modeli uygulama sonucunda ise öğrenciler; teorik bilgilerin yanı sıra workshop, performans ve benzeri etkinlikler sayesinde hedeflenen şekilde çağdaş sanatın yapısını, işlevini, anlam ve öneminin farkına varan ve çağdaş sanat üretimini önemseyen yeni bir tutum içine girdikleri saptanmıştır. Çalışma grubu öğrencilerinin workshop uygulaması sonrası yaptıkları çalışmalar uzmanlar tarafından değerlendirilmiştir. Form, özgünlük, yaratıcılık, malzeme ve teknik gibi ölçütler dikkate alarak yapılan değerlendirme sonuçlarında öğrencilerinin heykel çalışmalarının “İyi” niteliklere sahip olduğu tespit edilmiştir. SPSS analizinin sonuçlarına göre, ön test ve son test sonuçları güvenilir ve geçerli bulunmuştur. Her sorunun geçerliliğinin farklı bir oranı vardır. Korrelasyon analizinin 0.5 değerinde anlamlıdır. Teorik - uygulamalı olarak işlenen “Çağdaş Sanatta Yeni Eğilimler” ders modeli, çalışma grubu öğrencilerinin, çağdaş sanatlar alanında bilgi edinmede ve kullanma yeteneklerinde olumlu etkide bulunmuştur. Öğrencilerin çağdaş sanatları yorumlama becerilerinde eleştirel bakış yakalamaları açısından da olumlu olduğu görülmüştür. Öğrenciler, geleneksel heykel sanatından çağdaş sanatlara uzanan süreci kavramış, çağdaş sanatçıları ve eserlerini araştırma ve inceleme istekleri gelişmiştir. Öğrenciler etkinliklerle sosyalleşmiş, bireysel kararlar alabilmiş, sanat tarihini güncelleştirmiş, performans yapabilmiştir. Saha çalışması (workshop projesi) ile kavramsal eser üretiminde; öğrencilerin çevreye olan farkındalıkları artmış, güncel bir probleme sanatsal dille çözüm getirebilmiş, kamusal alan çalışma mantığı algılamış, özgün-yaratıcı ve nitelikli çağdaş heykel üretebilmiş ve kamusal alanda sanatsal üretimlerini sürdürme konusunda istek geliştirmişlerdir. Çağdaş sanatların yeni anlatım olanaklarını ve yeni malzeme çeşitlerini heykellerinde kullanan öğrenciler için bu proje ayrıca çağdaş heykel üretiminde kendilerine olan özgüvenlerini yerine getirmesinde çok büyük bir katkı sağlamıştır. “Çağdaş Sanatta Yeni Eğilimler” ders modeli öğrencilere yeni fikir ve farkındalıklar kazandırarak sanat eğitimcisi kimliklerine önemli katkılar sağlamıştır. 14 haftalık ders içeriğinin teorik (2) + uygulamalı (2) olmak üzere haftalık 4 ders saatinde verilmesi planlanan “Çağdaş Sanatta Yeni Eğilimler” dersinin, 7. sömestrda son sınıf öğrencilerine okutulması uygun görülmüştür. Ayrıca bu ders, sadece lisans son sınıf heykel atölyesi öğrencilerinin değil tüm diğer atölyelerde (Resim, Heykel, Grafik Tasarımı, Tekstil Tasarımı, Seramik, Özgün Baskı, Endüstriyel Tasarım ve Fotoğraf ) eğitim gören 4. Sınıf öğrencilerinin alması gereken bir ders olduğu saptanmıştır. -------------------- This research aims to increase the quality of the theoretical knowledge and practical skills of the students who are studying at contemporary arts and three dimensional sculpture courses at the faculties of fine arts education. For this purpose, a theoretical-experimental research model which is based on interdisciplinarily art understanding that includes new contemporary art tendencies has been designed. This course named as ‘New Tendencies in Contemporary Art’ was designed to transfer the essence of contemporary arts in most accurate ways to future’s art and craft students. This study has also researched the effects of this lesson model on students. Answers for the following questions are found by the help of action research pattern. 1. What will the contribution to level of the artistic influence of the students who gained theoretical knowledge from the “The New Tendencies in Contemporary Art” course be? 2. What will be the effect of the “The New Tendencies in Contemporary Art” course on the academic performance of the students be? 3. What is the contribution of a field study (workshop project) to the students? 4. How does this course affect the identity of the students who are going to be art trainers? The working group for this research has consisted of 4th grade sculpture atelier students (A.S.A), Department of Art and Craft Teaching Education , Atatürk Faculty of Education, during the second semester of 2016-17 Education and Teaching year. Working group students: there are 6 girls and 4 boys, out of 10 students. Faculty scale population: 4 students from the Department of Art and Craft Teaching Education who are at grade 4. By making use of quantitative research method as planned for eleven weeks of study, the following data were obtained as followings: student diaries, video recordings, researchers’ diaries, focus group discussions, workshop projects applications. Additionally; to evaluate grade three dimensional sculptures which were obtained after workshop projects; a ‘Grading Key for Art Studies’ has been used. Quantitative data have been obtained by ‘descriptive analysis’. In addition to this, for the evaluation of pre-test and post-test applications ; by using SPSS programme, validity, relability and correlation Cronbach’s Alpha analysis were carried out. Followings are the findings obtained from our research : Before the research was undertaken, students had lack of theoretical knowledge, they were unqualified at practical applications, had prejudices and negative attitudes towards the contemporary arts. After carrying out ‘The New Tendencies in Contemporary Art” lesson model; it has been found that thanks to theoretical knowledge as well as workshop, performance and some activities; students have gained a new attitude which had been aimed and which tried to notice the structure of contemporary art, its function, meaning, importance and the worth of contemporary art production. Artistic practices of the working group were evaluated by the experts after the workshop. According to the evaluation results which were scaled in terms of form, creativity, originality, use of material and technical basis; works of sculpture students were found ‘satisfactory’ by the experts. According to the results of SPSS analysis; pre-test and post-test results were found accurate and reliable. Every question’s validity has a different percentage. Correlation analysis had 0.5 significance value. “The New Tendencies in Contemporary Art” course model, which was studied theoretically and practically, affected working group students positively in terms of acquiring knowledge and using their abilities in contemporary arts. Students’ ability in capturing critical outlook on artistic interpretation was found positive. Students understood the process starting from traditional art to contemporary art and their desire for exploring contemporary artists and their work developed. By the help of activitities; students were socialized, made individual decisions, updated the history of art and and performed it. Through fieldworks (workshop projects) in producing conceptual works, awareness of the students for environment increased, they brought art related solutions to the daily problems, they understood the perception of public art, created original-creative and qualified sculptures, and they developed interest in sustaining public art works. For those students employing new expression possibilities and material in producing sculptures; this research encouraged them to gain self confidence. “The New Tendencies in Contemporary Art” course model also contributed to their trainer identities by making them gain new ideas and awarenesses. The New Tendencies in Contemporary Art” lesson, which was planned for 14 weeks and offered for 2 hours in theoretical and 2 hours in practical hours; 4 hours a week, was confirmed for 7th grade students. It was also stated that this course must be also offered to the final year students of other art studios who are studying at the 4th grade; (Painting, Sculpture, Graphic Design, Textiles Design, Ceramic, Original Edition, Industrial Design and Photography).