Miyase Sertbarut'un eserlerinde çocuk ve gençlik sorunları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Fen - Edebiyat Fakültesi, Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEVDA YÜKSEL

Danışman: MURAT KOÇ

Özet:

İletişim sorunlarının yaşanmadığı sağlıklı bir ailede yetişen, demokratik bir okul ortamında geleceğe hazırlanan, çocukluklarını doya doya yaşayabilecekleri koşullarda büyüyen, gereksinimlerinin en iyi biçimde karşılanabildiği çocuklar ve gençler, mutlu ve başarılı olmaya adaydır ve geleceğin güvencesidir. Oysa çocukların ve gençlerin karşılaşacakları sorunlar, başarı ve mutluluklarının önüne kaçınılmaz olarak duvarlar örecektir. Hızla değişen yaşam koşulları beraberinde pek çok sorunu getirecektir. Televizyon ve bilgisayar bağımlılığı onları yalnızlaştıracak, davranış bozukluklarına yol açacaktır. Özellikle ergenlik dönemlerinde kendileriyle olduğu kadar çevresindeki insanlarla da önemli çatışmalar yaşayacaklardır. Sevmek/sevilmek, beğenmek/beğenilmek gereksinimi onları karşı cinse yöneltirken beraberinde düş kırıklıklarını da getirecektir. Gelecek kaygısı yüreklerine düştüğünde ise iyice bunalacaklardır. Çocukların ve gençlerin bu sorunların çözümü konusunda çoğu zaman yetişkinlerin desteğine ve yol göstericiliğine gereksinimleri vardır. Bu durumda öncelikli olarak bu sorunların farkında olmak gereklidir. Edebiyat eserleri, bu farkındalığı yaratmanın, insanı insana anlatmanın en iyi yollarından biridir. Bu tezde Miyase Sertbarut’un çocuk ve gençlik sorunlarına değindiği yirmi bir kitabı incelenerek, karşılaşılan yirmi sorun metne dayalı inceleme yöntemiyle ele alınacaktır. Yazarın bu sorunlara ayırdığı geniş yer, sorunların ciddiyetine ve önceliğine verdiği önemi ortaya koymaktadır. Sertbarut’un, çocukların ve gençlerin yanında yer alarak onlar adına söz söylemeyi sorumluluğu kabul etmiş bir yazar olduğu görülecektir. ABSTRACT Children and young adults who have been raised in a healthy family, prepeared to the future in a school with democratic atmosphere and who could enjoy their childhoods, are candidates for a happy and successful life and they are the guarantee of quality future. Whereas the problems that children have are going to work against their success and happiness inevitably. Constantly and rapidly changing life conditions bring a lot of problems. Addictions like television and computer are going to make them lonely and might cause behaviour disorders. Especially during their adolescence period they have conflicts with the people around them as much as they have conflicts with theirselves. Loving and being loved, liking and being liked necessities direct their attention to opposite sex and also bring disappointments. When they start concerning about future, they feel more depressed. Children and youths mostly need adult’s help and guide for solving these problems. Under these circumstances, first thing that is important is being aware of these problems. Literature is one of the best way to make people aware of these problems and one of the best way to explain people to people. In this thesis, 21 books of Miyase Sertbarut are studied. 20 problems are found and analysed by text-based method. The author makes lots of point on these problems and it shows that the author gives a great emphasis on the issues which children have. It can be seen that Sertbarut stands by children and youths while they are having problems, supports them and accepts the responsibility to speak for them.